Nieuws

WUR 105 jaar lustrum: Wetenschap(per) in de klas

article_published_on_label
6 september 2023

WUR 105 jaar! Dat moet gevierd worden en daarom gingen op 6 september verschillende wetenschappers van de Wageningen Universiteit naar scholen in Wageningen en Bennekom voor een Wetenschapper in de Klas les, georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt. Foto: Julia Diederen

Julia Diederen - Basisschool De Plataan

"Suikers en zetmeel meten in je eten"

Julia begon de les over voeding en het menselijk lichaam. Toen ze uitlegde dat alles uit moleculen bestaat, veroorzaakte dat een golf van verwondering in het klaslokaal. Een leerling riep uit: "We zijn omringd door moleculen!" Na het leggen van een theoretische basis kondigde Julia aan dat ze een interessant experiment zouden gaan doen waarbij de leerlingen speeksel zouden gaan mengen met producten om te kijken hoe speeksel voeding verwerkt. Dit leidde tot enig gegriezel, maar Julia legde uit: "Waarom 'ieew' zeggen? Je produceert de hele dag door speeksel, meer dan een liter!".

De leerlingen waren gefascineerd toen ze ontdekten dat vanille vla en champignonsoep dunner werden naarmate ze langer werden gemengd met speeksel, wat aangaf dat er zetmeel in zat. Echter, mayonaise en jam werden niet dunner, behalve een lichte verdunning door het speeksel. Ten slotte werden verschillende dranken gerangschikt op suikergehalte, welke de leerlingen zelf mochten meten. Appelsap, zonder toegevoegde ingrediënten, stond bij vrijwel alle leerlingen onderaan. Tijdens het meten riep een leerling uit: "Appelsap heeft MEER SUIKER DAN COLA!!".

Maartje Bulkens - OBS de Prinsenakker

"Welk speelgoed kies jij?"

Maartje Bulkens bracht een boeiende les naar groep 5 van OBS de Prinsenakker. Het onderwerp 'gender' werd besproken. Zo gingen de leerlingen aan de slag met een opdracht waarin ze beroepen moesten opschrijven en dan vervolgens aangeven of het meer iets voor mannen, voor vrouwen of voor allebei is.

"Juf is meer voor vrouwen, omdat het geen stoer beroep is. Meester is meer voor mannen, omdat je als meisje geen meester kan zijn". "Dansjuf kan voor zowel vrouwen als mannen". De leerlingen deelden ook hun eigen droomberoepen, variërend van "paardleraar" tot helikopterpiloot, archeoloog, kok, bouwvakker en zelfs "hondentemmer".

Tijdens de les waren de kinderen heel enthousiast om hun ervaringen te delen. En op het einde werd Maartje bedankt voor de leuke les!

Gosse Schraa - G.J. van den Brink School

"Micro-organismen in je omgeving ... Doen ze er toe?"

Op de G. J. van den Brinkschool in Wageningen vond de les ‘Micro-organismen in je omgeving ... Doen ze er toe?’ plaats. De les werd gegeven door wetenschapper Gosse Schraa die vertelde over hoe schimmels ontstaan en groeien. Wist je bijvoorbeeld dat als je ongeveer 8 jaar oud bent, er ongeveer 500 gram aan micro-organismen op je lichaam leven? Niet iets om bang voor te zijn, benadrukt Gosse. Bacteriën hebben we als mens juist heel hard nodig, zegt hij, bij het laten zien van een foto van groot ingezoomde bacteriën. “Waar leven deze bacteriën denken jullie?”. Het juiste antwoord is de tong.

Al een week eerder was Gosse in groep 5 van de school op bezoek om wat voorkennis te delen en petrischaaltje uit te delen waar de leerlingen schimmels op konden kweken. Veel van de schimmels lijken op elkaar met aan de ene kant een witte wolk en de andere kant een donkerrode kleur. Daar heeft de schimmel zich gehecht. Bij sommige zie je draden in het schaaltje maar in één schaaltje had de schimmel zich wel heel hard vermenigvuldigd. “De mijne is zo groot dat hij bijna uit het schaaltje wilt kruipen” zegt één van de leerlingen. Ook werd er gekeken naar schimmel op brood en kregen de leerlingen uitleg over hoe schimmel ontstaat en groeit.

Adriaan Antonis - H.J. de Piekschool

"Hé Snotneuzen!"

Op de H.J. de Piekschool wordt er gekeken en gesproken over de luchtwegen. De les ‘Hé snotneuzen’ zegt eigenlijk al genoeg. Wat zijn de luchtwegen, hoe zitten ze in elkaar en wat kan er misgaan?. Groep 7 is geboeid door het verhaal van wetenschapper Adriaan Antonis die zelfs een paar echte longen mee heeft genomen die de leerlingen – wel met handschoenen – mogen aanraken. “Het ruikt wel een beetje vies” zegt een leerlingen. Maar hoe voelt dat dan, echte longen? “Nou, het voelt niet allemaal het zelfde. Het ene stuk voelt harder dan het ander”.

De les van Adriaan wordt net als de les van Gosse afgesloten met een quiz. Bij Gosse gaat het over gassen in de darmen. Als je een windje moet laten maar het kan even niet omdat de juf er bij is misschien. Hoe verlaat die lucht dan je lichaam? Veel leerlingen zijn het er over eens; als een boer via de mond. Maar dat is fout, het gaat via de poep. Dat levert natuurlijk wel wat gelach op.

Lisa Molenaar - Margrietschool

"Krijg jij de smaak te pakken?"

In groep 8 van de Margrietschool staat de les ‘krijg jij de smaak te pakken?’ op het programma. Een nieuwe les die ook in de onderbouw van het voortgezet onderwijs kan plaatsvinden. Eerder die week gaf Lisa Molenaar de les daarom ook op het Pantarijn in Wageningen. Nu gaat een bovenbouwklas van het basisonderwijs aan de slag met het lesmateriaal. Na een college over smaken, zintuigen en sensorische onderzoek gaan de leerlingen zelf starten met een sensorisch onderzoek. Eén van de proefjes is een jellybean experiment; probeer te omschrijven welke smaak en kleur een jellybean heeft als je hem blind proeft. Een ander populair experiment was die met drinkyoghurt; vergelijk smaak A met B. Wat proef je en wat is het verschil tussen de twee dranken? De resultaten van dit onderzoek worden ingeleverd bij Lisa die vervolgens op het digibord uitleg geeft over wat de resultaten van de smaaktest inhouden. Daarmee (en met wat extra jellybeans om van te snoepen) wordt een leuke en leerzame ochtend afgesloten.


Omdat er veel lessen tegelijkertijd plaatsvonden, konden we als Wetenschapsknooppunt helaas niet overal bij zijn. We willen dan ook graag onderstaande wetenschappers enorm bedanken voor hun inzet!

- Eveline Verhulst nam groep 8 van St. Alexanderschool in Bennekom mee op een reis door de wereld van leeuwenmanen en pauwenstaarten.

- Marian Bemer gaf groep 8 van De Kraatsschool een les over bloemen en bestuiving. De kinderen hebben zelf onderzocht hoe bloemen in elkaar zitten en wat de verschillen tussen bloemen zijn.

- Tamara Hoppenbrouwers onthulde de geheimen van de "superhelden" (het afweersysteem) in ons lichaam aan groep 6, 7 en 8 van De Bijenkorf in Wageningen.

- Philippe Puylaert staat klaar om plusgroep 5 t/m 8 van de Sint Jozefschool in Wageningen te vertellen waarom het zo belangrijk is om je handen te wassen.

- Ellen Kranenbarg zal groep 8 van de Kardinaal Alfrinkschool in Wageningen helpen dierenklassen te classificeren.

Meer informatie