Winnaar UGC: “Na negen maanden samenwerken zijn we vrienden voor het leven”

15 juli 2022

Hun afstudeerscriptie-begeleider vroeg hen of ze belangstelling hadden om deel te nemen aan de Urban Greenhouse Challenge. En dus, op een dag in september 2021, ontmoetten Eren Gözde Anil en Sarah Hoogenboom zeven andere studenten die namens het AgTech Institute van de TU Delft deelnamen.

Ze hadden allemaal een verschillende opleidingsachtergrond en nationaliteit, maar kwamen allemaal van de TU Delft. Samen vormden ze het team LettUs Design, het team dat de derde en laatste editie van de Urban Greenhouse Challenge won. Het team was niet direct volledig, gedurende het proces werd nog een aantal mensen gerekruteerd toen duidelijk werd precies welke talenten en vaardigheden nodig waren voor de challenge. In het team zaten technologie studenten, studenten architectuur en studenten industriële techniek. De eerste vraag was: wie kan wat?

De reacties op het winnen van de Challenge waren overweldigend, ook op LinkedIn. Ik kijk er echt naar uit om te gaan praten met het netwerk.

Gedurende het wedstrijdtraject werd het team in vijf verschillende groepen gesplitst: financiën, architectuur, landbouw, omgeving en sociaal. Elk van de teamleden maakten deel uit van twee of drie groepen, zodat een interdisciplinaire werkwijze ontstond.

In het begin kregen ze begeleiding van de TU Delft en van docenten van het AgTech instituut. Daarna kwamen de coaches van de challenge. Eren: ‘Tijdens de coaching sessies vanuit de UGC en de online evenementen leerden we ook deelnemers van de andere teams kennen, wat erg leuk was. Na de eerste oplevering, toen we zagen welke kwaliteit we als een team samen konden creëren, raakte we pas écht gemotiveerd.’

Grootste uitdaging

De hele wedstrijd was een flinke leercurve voor het team op verschillende wijzen. Sarah: ‘Het interdisciplinaire aspect was misschien nog wel het aller moeilijkste. Het communiceren met je teamgenoten die wellicht bepaalde vaktermen of concepten niet kennen over bepaalde aspecten van het project. Als architecten konden we een ontwerpconcept zoals modulariteit of gamificatie voorstellen en moesten we met de technici in het team leren communiceren om zo de neuzen dezelfde kant op te krijgen.’

IMG_6479 bijgesneden.jpg

Vier teamleden, onder wie Eren en Sarah – behaalden dit jaar hun Mastersdiploma aan de TU Delft, terwijl ze aan de Challenge deelnamen. Sommige teamleden hadden vlak voor de finale de verdediging van hun proefschrift. Tijdens de Challenge lagen veel van de scriptie deadlines één week voor de deadlines voor Mijlpaal 1 en 2. Het werken aan de UGC en hun studie was dus behoorlijk stressvol.

Vrienden voor het leven

Wat ze nu gaan doen weten ze nog niet. Eerst maar eens lekker op vakantie. Daarna zullen ze elkaar ongetwijfeld weer zien, want na negen manden samenwerking zijn er vriendschappen voor het leven ontstaan. Na wat stevige gesprekken hebben ze het prijzengeld onderling verdeeld zodat iedereen er zijn eigen bestemming aan kan geven.

Sarah: ‘De reacties op het winnen van de challenge waren overweldigend, ook op LinkedIn. Ik kijk er echt naar uit om te gaan praten met het netwerk dat door de UGC beschikbaar is gemaakt en met de mensen van de TU Delft. Er zijn zeker aardig wat kansen.’

Ultieme tip voor toekomstige challengers: timemanagement!

Sarah en Eren hebben wel tips voor studenten die aan toekomstige Challenges willen meedoen. Eren: ‘De voornaamste tip, timemanagement! Sta niet te lang stil bij zaken die toch niet relevant zijn. Wij genereerden hele veel ideeën, waaronder ideeën waar we niets mee konden voor onze inzendingen. Maak een strak management plan. Bedenk wat je precies gaat maken en produceren, wat in het rapport thuishoort en wat getoond kan worden. Laat details die op dit moment niet belangrijk zijn achterwege.’

Sarah: ‘Andere tips zijn om wekelijks te vergaderen, goed te communiceren en zeker te maken dat de neuzen dezelfde kant op staan. Zorg ook dat het wekelijks overleg kort is, niet langer dan een uur. En dat alle discussiepunten een conclusie hebben, en er geen losse eindjes blijven liggen. Neem serieuze, interdisciplinaire besluiten om stappen te kunnen nemen.’