Vijf Vidi-beurzen voor WUR-onderzoekers

24 oktober 2024

Vijf Wageningse onderzoekers krijgen vandaag een Vidi-beurs van NWO. Ze mogen de komende jaren zo’n 850 duizend euro uitgeven voor het opbouwen van een eigen vernieuwende onderzoekslijn.

Microbioloog Nico Claassens krijgt de beurs voor onderzoek naar biologische CO2-fixatie in bacteriën. Hij gaat op zoek naar nieuwe fixatieroutes van kooldioxide, die zowel CO2 vastleggen als bouwstenen leveren voor klimaatvriendelijke biotechnologische producten. Claassens ontving eerder dit jaar ook al een ERC-grant van de EU voor dit onderzoek.

Communicatiewetenschapper Sanne Kruikemeier gaat onderzoeken hoe sociale media bijdragen aan polarisatie. Conflicten, haat en misinformatie zijn zeer prominent aanwezig op sociale media en als gevolg hiervan worden zij gezien als aanjagers van polarisatie en schadelijk voor de democratie, maar gedegen onderzoek is schaars. Kruikemeier, hoogleraar Digitale Media en Samenleving, duikt er verder in.

Bodemgeograaf Annegret Larsen gaat onderzoek doen naar de interactie tussen rivieren en levende wezens (buiten de mens) die de rivier beïnvloeden. Deze kennis moet bijdragen aan rivierherstel in Europa met behoud van natuur en biodiversiteit. Om de interacties goed te kunnen inschatten, gaat ze onder meer oud DNA in riviermodder bestuderen voordat de mens veel invloed kreeg op het rivierlandschap.

Nematoloog Mark Sterken gaat de concurrentie van micro-organismen rond een plantwortel bestuderen. Hij richt zich op microscopische wormpjes (aaltjes) die planten parasiteren en ziek maken. Ze hebben allemaal een plantenwortel nodig om te overleven en er zijn veel soortgenoten en concurrerende soorten. Welke keuzes maken de aaltjes en hoe gaan ze de concurrentie aan? Zo hoopt Sterken strategieën te vinden om de aaltjes tegen mekaar uit te spelen.

En historicus Pim de Zwart gaat de relatie tussen ontbossing en kolonialisme in Zuidoost-Azië onderzoeken. In sommige gebieden leidde de wereldhandel sinds 1850 tot grootschalige ontbossing, maar in andere gebieden niet. De Zwart gaat de afname van het bosoppervlak reconstrueren aan de hand van koloniale kaarten en nagaan hoe koloniaal beleid, lokale landrechten en socio-economische en politieke ongelijkheden de ontbossing hebben beïnvloed.

In totaal kregen 102 onderzoekers van Nederlandse universiteiten deze keer een Vidi-beurs. De Vidi-beurzen maken deel uit van het Talentprogramma van onderzoekfinancier NWO. Die geeft ook Veni- en Vici-beurzen, indachtig de bekende uitspraak van Julius Ceasar.