Technologie voor agro-food op Dutch Technology Week

1 juni 2021

Tijdens de Dutch Technology Week laat de technologische sector zien, voelen en ervaren hoe het is om mee te werken aan uitvindingen die de wereld veranderen. Ook 3 jonge Wageningse onderzoekers droegen hun steentje bij. Zij pitchten hun bijzondere onderzoeken in de Nederlandse finale van FameLab, een wedstrijd voor wetenschapscommunicatie.

Synthetisch biologie als oplossing voor het stikstof probleem

Sophie van der Vlugt pitcht in haar drie minuten het Cattlelyst-project. Met een groep studenten werkt ze aan een biofilter dat de lucht uit koeienstallen kan filteren, door het gebruikt van bacteriën die nog niet bestaan.

Door het genetisch modificeren (aanpassen) van bestaande bacteriën, ontstaan bacteriën die als het ware de ‘foute’ stoffen zoals ammoniak en methaan op eten. Handig & veilig volgens het onderzoeksteam.

GPS voor kippen

Malou van der Sluis laat ons kennis maken met Bob. Bob is een vleeskip die doormiddel van een kleine tag en antennes onder de vloer gevolgd kan worden.

Met de informatie over zijn beweging kunnen onderzoekers iets zeggen over de gezondheid, welzijn en prestaties van Bob. Als je opeens een plotselinge afname of toename in beweging ziet: kan dat een teken zijn dat er iets aan de hand is. Dit onderzoek levert informatie op die het welzijn van Bob, maar ook andere dieren kan verbeteren.

Een wereld zonder plastic?

We denken vaak dat plastic niet vergaat, maar dat klopt niet helemaal. Dat is precies waar Rose Pinto ons bewust van wil maken.

Weersinvloeden zoals zon en wind zorgen dat er ook van de schijnbaar ‘onafbreekbare’ plastics (zoals tasjes, flessen etc.) kleine deeltjes afkomen: de zogenaamde micro en nano-plastics. En die vinden we terug in ons eten, water én lucht die we ademen.

Aangezien we slechts 9% van de plastics recyclen, er liggen nog enorme kansen voor recycling en hergebruik.

Uitslag FameLab finale

De twaalf winnaars uit de FameLab voorrondes van vier Nederlandse universiteiten (WUR, UTwente, Amsterdam UMC en TU/e) streden om de winst in Eindhoven. Alexandra Cloherty van Amsterdam UMC kwam als winnaar uit de bus. Zij mag Nederland vertegenwoordigen in de online internationale finale, dat onderdeel is van het Cheltenham Science Festival.

Technologie studeren in Wageningen

Denk je nu, zoiets wil ik ook studeren? Kijk dan eens op de pagina ‘Iets studeren met technologie’. En doe inspiratie op!