Teams uit de hele wereld in Bleiswijk aan de slag met autonome teelt van dwergtomaten

4 september 2024

De spanning stijgt in de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk: vijf teams van over de hele wereld zijn begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

In de eerste fase van de competitie hebben de teams hard gewerkt aan het ontwikkelen van geavanceerde algoritmes. Nu mogen ze die kennis in de praktijk toepassen in hun eigen stukje kas in Bleiswijk. Met behulp van sensoren en kunstmatige intelligentie regelen de teams nauwkeurig temperatuur, licht, vocht en CO2 om de beste groeiomstandigheden te creëren voor de tomatenplanten. En dat alles volledig geautomatiseerd en zo duurzaam mogelijk. Het uiteindelijke doel is om de hoogste netto profit te realiseren in een duurzame productie. Extra punten kunnen worden verdiend door de juiste beslissingen over de biologische bestrijding van plagen te nemen, gebaseerd op digitale informatie uit de kas. Het team met de meeste punten wordt uitgeroepen tot winnaar van de Autonomous Greenhouse Challenge 2024.

Toekomst van de tuinbouw

Of het nu gaat om de teelt van bloemen, groenten of fruit; de verwachting is dat autonome kassen in de toekomst een steeds grotere rol zullen spelen bij de productie. Hogere opbrengsten kunnen worden behaald met het gebruik van minder middelen zoals water en energie. In een tijd waarin duurzaamheid centraal staat, kunnen deze innovaties een groot verschil maken. Bovendien kan automatisering in de kassenteelt helpen om arbeidskosten te verlagen en personeelstekorten te ondervangen. “De technieken die nodig zijn om autonome teelt op grotere schaal mogelijk te maken zijn er al”, vertelt onderzoekster en Challenge-organisator Silke Hemming. “Maar er is niet altijd voldoende trainingsdata om algoritmes op te bouwen die robuust en schaalbaar zijn. Ook is de vraag wie er in een commercieel gerunde kas verantwoordelijk is als er onverhoopt iets misgaat. Is dat dan de teler of diegene die de algoritmes heeft gebouwd?”

Over het antwoord op die vraag hoeven de deelnemers van de vierde Autonomous Greenhouse Challenge zich niet te buigen. Het jaarlijkse evenement speelt een belangrijke rol in het bevorderen van kennis en innovatie. Door de samenwerking van internationale teams worden nieuwe ideeën en revolutionaire technologieën geboren. De Autonomous Greenhouse Challenge versterkt daarmee de positie van Nederland als voorloper in agrarische innovatie, maar biedt ook inspiratie en praktische inzichten voor telers wereldwijd.

Grote uitdagingen voor de teams

Volledig autonome teelt van dwergtomaten is volgens Hemming niet eenvoudig. De teams moeten alle verschillende teeltfactoren optimaliseren en daarbij ook rekening houden met de financiële aspecten. “Bij de teelt van een gewas zijn altijd veel onzekerheden. Naast plagen en ziekten kun je daarbij denken aan onverwachte gewasreacties en onzekerheden in de weersvoorspelling”, aldus Hemming. “De algoritmes van de teams moeten hiermee kunnen omgaan en dat is echt heel complex. Onverwachte gebeurtenissen zoals de uitval van sensoren kunnen bovendien voor extra uitdagingen zorgen.”

Dit najaar strijden vijf teams, met in totaal 60 deelnemers om de winst. Een kwart van de deelnemers is vrouw, er doen 10 verschillende nationaliteiten mee, en een derde van de deelnemers is student, veelal PhD-studenten. Andere deelnemers zijn medewerkers van bedrijven en onderzoeksinstellingen.

Dit zijn de teams:

1. IDEAS - Zhejiang University, China
  2. MuGrow – TU Delft, Gardin, Rijk Zwaan, Wageningen University
  3. AgriFusion – Croft, Korea University of Technology and Education, Seoul National University, IMEC, GreenBites, Harvard University
  4. Team Trigger – Grit, Daeyoung, Bigwave, Ridder, Seoul National University, Keimyung University
  5. Tomatonuts -Wageningen University, China Agricultural University, Jingwa Agricultural Science and Technology Innovation Centre, Golden Scorpion
AGC2.jpg

Dwergtomaatjes oogsten in december

De verwachting is dat de deelnemende teams aan de Autonomous Greenhouse Challenge uiterlijk in december hun dwergtomaten kunnen oogsten. Op 16 januari 2025 wordt het winnende team bekendgemaakt. Tot die tijd blijven de teams hard werken om hun autonome teeltmethoden te optimaliseren en zo helpen om de toekomst van de glastuinbouw vorm te geven. Vanaf 2 september is de challenge live te volgen via het dashboard op www.autonomousgreenhouses.com. En dit jaar kan iedereen ook vanuit huis meedoen aan de challenge! Speel onze uitdagende serious game "KasSim The Game" en neem het op tegen spelers over de hele wereld! Word jij de beste digitale teler?