Succesvolle online Summer School Glastuinbouw

5 oktober 2021

De Summer School Glastuinbouw telde dit jaar 68 deelnemers afkomstig uit 24 verschillende landen en uit alle werelddelen. Wegens corona vond de training volledig online plaats. Verrassend was dat dit de kwaliteit van de gezamenlijke discussies ten goede kwam. De Summerschool Glastuinbouw wordt georganiseerd door de Business Unit Glastuinbouw en de leerstoelgroep Tuinbouw en Productfysiologie van WUR in samenwerking met Wageningen Academy.

Doel van de Summer School Glastuinbouw is om een gevarieerde, internationale groep in korte tijd veel te leren over ontwikkelingen in bedekte teelten, zoals gewasmanagement en klimaatmanagement. Door de coronacrisis vond het hele 10-daagse programma online plaats: deelnemers konden per dag vooraf opgenomen lezingen bekijken en daarna tijdens de dagelijkse live online sessies in een grotere groep vragen stellen aan de experts en discussiëren met elkaar. Een lesdag duurde gemiddeld vijf uur (drie uur om de vooraf opgenomen lezingen te bekijken ter voorbereiding op de twee uur durende live sessie).

Nieuw format

Dat de Summer School Glastuinbouw noodgedwongen online moest worden georganiseerd bood ook voordelen. Ten eerste konden hierdoor meer deelnemers worden toegelaten: normaal is het maximum aantal 35, dit jaar konden we 68 deelnemers toelaten. Die deelnemers kwamen van over de hele wereld: van de VS tot Oceanië, verspreid over twintig tijdzones.

De online discussies werden gecomprimeerd tot twee uur. Dit jaar namen meerdere docenten tegelijkertijd deel aan de online live sessies (in plaats van één docent, zoals voorheen). Dit maakte de discussies beter en diepgaander: de docenten konden elkaar aanvullen.

De deelnemers waren enthousiast en tevreden over het programma. “Een goede, professionele en gedetailleerde uitleg", aldus een van de deelnemers. "De inhoud van de lezingen was geweldig, en de weblectures waren erg duidelijk", zei een ander. En: “De colleges hadden een duidelijke wetenschappelijke achtergrond; dat was de reden dat ik vanaf het begin deze Summer School wilde bijwonen."

Ook is er in 2022 weer een Summer School Glastuinbouw. De opzet wordt na de evaluatie van de 2021-editie bepaald.