Speciale voeding moet darmbacteriën peuters herstellen na antibioticakuur

3 oktober 2023

Antibioticakuren verstoren de ontwikkelende en kwetsbare darmbacteriën van jonge kinderen. Toch krijgt één op de dertien peuters zo’n kuur voorgeschreven. Wageningse wetenschappers onderzoeken daarom of speciale voeding de bacteriën in de darmen sneller helpt herstellen om zo langetermijngevolgen te verminderen.

Een snotneus, hoesten en niezen. Jonge kinderen hebben er regelmatig last van. Meestal geheel onschuldig, maar soms een teken van een luchtweginfectie. In dat geval schrijven artsen vaak het antibioticum amoxicilline voor, net als bij blaas- of oorontsteking. Het stofjedoodt de boosdoener, maar ook een breed scala aan andere bacteriën, waaronder goedaardige varianten in de darmen. Wetenschappers vermoeden dat die verstoring van de bacteriesamenstelling in de darmen langetermijngevolgen heeft. Jonge kinderen die herhaaldelijk een antibioticakuur krijgen, ontwikkelen namelijk op latere leeftijd vaker immuungerelateerde ziekten zoals astma, allergieën, eczeem en prikkelbaredarmsyndroom.

Synbiotica

Een nieuwe flesvoeding moet de balans van darmbacteriën na antibioticagebruik sneller herstellen en zo de kans op langetermijngevolgen verlagen. “De melk bevat levende bacteriën, oftewel probiotica”, vertelt Kelly Klomp, microbioloog aan Wageningen University & Research (WUR). “Daarnaast zitten er extra voedingsstoffen voor bacteriën in, zodat die zich beter kunnen vestigen in de darmen.” De probiotica en voedingsstoffen samen heten synbiotica. Eerder bleek al dat de speciale flesvoeding veilig is en dat het de darmflora bij gezonde kinderen verrijkt. Nu onderzoekt Klomp of dezelfde synbiotica ook helpt om verstoorde darmbacteriën sneller te herstellen.

Het is al langer bekend dat micro-organismen in de darmen een grote invloed hebben op onze gezondheid. Ze helpen voedsel verteren, maken vitamines en versterken het immuunsysteem. Niet gek dus dat de verstoring van die microben gevolgen heeft. Vooral bij jonge kinderen, wiens darmflora in de eerste drie levensjaren nog volop in ontwikkeling is. Overigens herstelt die zich wel in ongeveer een maand tijd, maar wordt nooit meer precies hetzelfde volgens Klomp. “Wellicht kan dat sneller en beter”, stelt de microbioloog. “We hopen dat onze voeding, het synbioticum, daarbij helpt.”

Wilt u helpen?

Klomp en haar collega’s zijn nog op zoek naar ouders die mee willen werken aan het onderzoek. Heeft uw kind (van een of twee jaar oud) een antibioticumkuur met amoxicilline voorgeschreven gekregen en wilt u bijdragen aan het onderzoek? Of is uw kind een of twee jaar oud en bent u bereid om eenmalig ontlasting van uw kind te doneren voor onderzoek? Bezoek dan www.wur.nl/tobbi.