Soortenjagers vinden 1575 soorten: Wageningen derde in Europese competitie

1 juli 2024

Na twee maanden bloemen fotograferen, turen door verrekijkers, veel vroege ochtenden en late avonden in het veld zit het er weer op: de eindstand van de Biodiversity Challenge 2024 is bekend.

Al voor de vierde keer op rij vond dit jaar een ‘Bioblitz’ plaats: een soortentelwedstrijd waarbij we met zijn allen zoveel mogelijk soorten planten, dieren, insecten, mossen, schimmels en meer proberen te vinden op de Wageningse campus en andere WUR-terreinen. En voor de tweede keer deden ook andere universiteiten in Europa mee.

Derde van Europa

In de competitie tussen 19 verschillende Life Science-universiteiten is Wageningen University & Research als derde geëindigd met 1575 soorten, 11.689 waarnemingen en 577 waarnemers. Een superprestatie! Aan de waarnemers van de Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) en de Katholieke Universiteit Leuven kon WUR niet tippen: zij eindigden op plaats één en twee, met respectievelijk 1927 en 1717 soorten.

Bekijk de videocompilatie van de deelnemende universiteiten:

Mieke de Wit, programmamanager van het Wageningen Biodiversity Initiative en medeorganisator, is blij met het resultaat: “Hoe geweldig is het, dat wat we hier in gang hebben gezet zo’n weerklank vindt in al die andere landen. Dat er daar net zo’n enthousiaste teams mee aan de slag zijn gegaan en we samen zoveel mensen hebben bereikt.”

Bijzondere soorten

De Challenge zorgde voor het vinden van zes zeer zeldzame soorten: de grote knoopkruidboorvlieg, het lipvingermos, de bergandoorn, Septoria cerastii (schimmel), de iepenridderwants en Pseudeuophrys obsoleta (spin). Ook heeft soortenjager Bram van den Bergh weer een soort gevonden die nieuw is voor Nederland: de bladluis Brachycaudus lateralis.

Wist je dat je vanuit het kantoor in Den Helder soms zeehonden kunt zien? Ook die staan op de lijst. Of wat dacht je van de slechtvalk, de zeearend en de steppekiekendief, gezien in Den Helder, Wageningen en Lelystad? Daarentegen blijkt de hyena op Wageningen Campus (helaas…) gewoon een soort insect te zijn.

Succes in Wageningen

Nieuw dit jaar was een extra Biodiversity Challenge in Wageningen zelf, in nauwe samenwerking met de gemeente en KNNV. Met veel enthousiasme hielpen 755 waarnemers 2048 soorten te tellen in een maand. Dit doen we om de biodiversiteit in de stad beter in kaart te brengen. Op de publieksdag op 25 mei kwamen veel nieuwsgierige natuurliefhebbers en biologen-in-spe naar de excursies en infomarkt in en rondom de Grote Kerk:

Casper Quist, docent Biosystematiek bij WUR: “Het is belangrijk om biodiversiteit onder de aandacht te brengen, zodat mensen meer contact zoeken met de natuur en er uiteindelijk ook veel beter voor willen gaan zorgen. Wat mij betreft doen we dit volgend jaar zeker weer!”