Quirine ten Bosch benoemd tot hoogleraar Infectieziekten Epidemiologie

6 september 2024

Dr. Quirine ten Bosch is door de raad van bestuur van Wageningen University & Research benoemd tot hoogleraar Infectieziekten Epidemiologie. Zij volgt Mart de Jong op die met pensioen gaat. De benoeming van Ten Bosch is per september 2024.

Infectieziekten hebben nog steeds een enorme impact op de gezondheid van mens en dier. De bestrijding is een uitdaging met vele facetten. Alleen door samen te werken is het mogelijk deze opkomende bedreigingen effectief aanpakken. Volgens Ten Bosch speelt epidemiologische modellering een belangrijke rol bij het samenbrengen van kennis en gegevens om effectieve responsstrategieën te ontwikkelen. Zij kijkt er naar uit om bij te dragen aan een betere inbedding van modellering bij het tot stand komen van besluitvorming rondom uitbraken.

De leerstoelgroep IDE (Infectious Disease Epidemiology) is de opvolger van Kwantitatieve Veterinaire Epidemiologie QVE (Quantitative Veterinary Epidemiology). De vakgroep richt zich op het beheersen van infectieziekten in populaties van landbouwhuisdieren, wilde dieren en mensen.

Quirine ten Bosch

Quirine ten Bosch (1985) heeft haar bachelor gedaan aan de Rijksuniversiteit Groningen en haar master Epidemiologie behaald aan de Universiteit Utrecht. Voor haar promotie is Ten Bosch vertrokken naar de University of Notre Dame, Verenigde Staten, waar ze werkte aan nieuwe strategieën om knokkelkoorts te bestrijden. Daarna werkte ze aan het Pasteur Instituut in Parijs aan uitbraakrespons, onder meer van een grote pestuitbraak in Madagaskar en chikungunya in Bangladesh.

Sinds 2019 werkt Ten Bosch voor Wageningen University & Research. De nieuwe hoogleraar heeft opvallend veel onderzoek gedaan met maatschappelijke impact, zoals bijvoorbeeld het SamenSlimOpen project. Samen met anderen heeft Ten Bosch onderzocht hoe effectief maatregelen zijn om het verspreiden van het coronavirus in binnenruimten te beperken.

Veelgevraagd expert

Ten Bosch heeft tijdens de covid-19 pandemie input geleverd aan bijvoorbeeld het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid over teststrategieën en de aard en omvang van uitbraken in langdurige zorginstellingen. Mede hierom was Ten Bosch tijdens de coronapandemie een veelgevraagd expert en heeft ze in talloze media optredens de effectiviteit van verschillende maatregelen geduid. Naast haar werk aan de WUR is Ten Bosch editor van verschillende journals en is ze lid van het expertteam dierziekten, dat de overheid adviseert over de bestrijding van dierziektes.