Prof. dr. Joost de Laat benoemd tot algemeen directeur Social Sciences Group

28 juni 2024

De Raad van Bestuur van Wageningen University & Research heeft prof. dr. Joost de Laat (1976) per 1 oktober benoemd tot algemeen directeur van de Social Sciences Group (SSG). Hij volgt prof.dir.ir Jack van der Vorst op die per 1 september deze functie neerlegt om terug te keren naar het wetenschappelijk onderzoek als persoonlijk hoogleraar binnen Wageningen University.

Joost de Laat studeerde en promoveerde in de Verenigde Staten, aan respectievelijk St. Lawrence University en Brown University. Hij werkte daarna als postdoc en assistent professor aan Harvard en Quebec. Daarnaast heeft hij in totaal bijna 10 jaar voor de Wereldbank gewerkt. Ook was hij director of Learning and Evaluation bij de internationale filantropische instelling Porticus.

Joost de Laat

Sinds 2018 is Joost de Laat hoogleraar Economie aan de Universiteit Utrecht en directeur van het Utrecht University Centre for Global Challenges. Joost de Laat is internationaal georiënteerd en heeft onder meer in verschillende Afrikaanse landen gewoond en gewerkt. Duurzaamheid en gelijke (onderwijs)kansen voor iedereen zijn belangrijke thema’s in zijn werk.

De Raad van Bestuur is blij dat De Laat de leiding van de Social Sciences Group op zich zal nemen en wenst hem daarbij veel succes: “We hebben het volste vertrouwen dat SSG bij Joost in goede handen is”, zegt Sjoukje Heimovaara, bestuursvoorzitter van WUR, “Social Sciences Group verbindt al het andere werk binnen WUR. Want of het nu gaat om ons onderzoek naar duurzame voedselproductie, groene leefomgeving of gezonde leefstijl; het komt pas echt tot waarde als het landt bij mensen zelf, in de haarvaten van de maatschappij. Joosts brede, internationale ervaring zal zeker helpen daarop volgende stappen te zetten.”

Joost de Laat legt uit waarom hij uitkijkt naar zijn nieuwe functie: “De wereld staat voor grote uitdagingen op een aantal spannende transities rond voedsel, klimaat, en natuur. De kennisontwikkeling over veel van die thema’s komt samen bij WUR. In vorige functies heb ik altijd gewerkt op het snijvlak van wetenschap en maatschappij en ik zie ernaar uit dat bij WUR te blijven doen. Via onderzoek, onderwijs, en maatschappelijke impact, waarbij de Life Sciences en Social Sciences elkaar versterken, kan – en moet - deze organisatie een hele belangrijke bijdrage leveren aan deze wereldwijde transities.”