Nieuwe leerstoel: Zaaizaadsystemen en agrobiodiversiteit

2 september 2024

Onderzoeker Stef de Haan is per 1 september benoemd tot bijzonder hoogleraar Zaaizaadsystemen en agrobiodiversiteit aan Wageningen University & Research. De nieuwe leerstoel is ondergebracht bij de leerstoelgroep Biosystematics en wordt ondersteund door het International Potato Center (CIP), dat onderdeel is van onderzoeksconsortium CGIAR. “Ik hoop dat ons onderzoek een verschil kan maken voor de plattelandsbevolking wereldwijd, vooral voor minder bevoordeelde boeren die in hun levensonderhoud moeten voorzien in uitdagende, marginale agro-ecosystemen”, zegt De Haan in een reactie.

Meer dan 10 procent van de eetbare plantensoorten in de wereld wordt bedreigd. Dat maakt het behoud van traditionele landbouwgewassen en hun wilde verwanten extra belangrijk. Effectieve zaaizaadsystemen – van zaadopslag en distributie tot veredeling – en geïntegreerde conservering kunnen helpen voorkomen dat plantensoorten verdwijnen. Bij CIP doet Stef de Haan al vele jaren onderzoek naar agrobiodiversiteit en zoekt hij naar de beste methoden om traditionele landbouwgewassen in hun oorspronkelijke gebieden te behouden.

Lange traditie

"We zijn zeer verheugd met de benoeming van Stef de Haan als bijzonder hoogleraar", zegt Richard Harrison, algemeen directeur van de Plant Sciences Group bij WUR. "Zijn expertise en toewijding zijn van grote waarde voor onze missie om duurzame landbouwpraktijken wereldwijd te bevorderen. Zijn inbedding binnen CIP en breder binnen het CGIAR-netwerk biedt grote kansen voor nauwere samenwerking. In Wageningen hebben we een lange traditie van onderzoek naar zaadsystemen; met zijn benoeming zetten we die traditie voort."

Als buitengewoon hoogleraar Zaaizaadsystemen en agrobiodiversiteit zal De Haan zich binnen zijn leerstoel blijven inzetten voor het behoud van zo veel mogelijk traditionele landbouwgewassen en hun wilde verwanten. Daarbij zal ook aandacht zijn voor minder bekende en vergeten gewassen. Dat is goed voor ecologische duurzaamheid en voedingsdiversiteit. Bovendien bevatten deze planten genetische eigenschappen die van pas kunnen komen om gewassen weerbaarder te maken tegen klimaatverandering. De Haan wil ook bijdragen aan de totstandkoming van een virtuele zaadacademie, die nieuwe mogelijkheden zal bieden voor training en de uitwisseling van kennis.

“Het is om vele redenen een droom die uitkomt”, zegt Stef de Haan over zijn benoeming. “Het is erkenning voor de relevantie van mijn werk. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met nieuwe collega's en jonge onderzoekers. Dat mijn leerstoel deel uitmaakt van de Wageningse Biosystematics Group maakt het extra bijzonder. Dat is namelijk de plek waar ik tot 2009 mijn promotieonderzoek deed.”

International Potato Center (CIP)

Met meer dan 50 jaar onderzoek en ontwikkeling op het gebied van aardappelen, zoete aardappelen en minder bekende wortel- en knolgewassen, heeft het International Potato Center (CIP) bijgedragen aan verbeterde voedsel- en voedingszekerheid, economische groei en welvaart. De CIP-genenbank is een van de grootste in vitro-genenbanken ter wereld en bevat de wereldwijde verzameling aardappelen, zoete aardappelen en wortel- en knolgewassen uit de Andes.

CIP-plantwetenschappers werken samen met lokale partners en boeren om rassen te ontwikkelen die beter bestand zijn tegen extreme klimaatomstandigheden, plagen en ziekten, stabiliteit van de opbrengst leveren en betere voedings- en culinaire eigenschappen hebben. Het instituut maakt deel uit van het CGIAR.

CGIAR

CGIAR is een wereldwijd partnerschap dat zich richt op onderzoek en innovatie in de landbouw. Het heeft als doel om duurzame landbouwpraktijken te bevorderen, voedselzekerheid te verbeteren, klimaatverandering tegen te gaan en armoede te verminderen. CGIAR-genenbanken beschermen een unieke wereldwijde verzameling van diversiteit aan gewassen en bomen. CGIAR brengt toonaangevende onderzoeksinstellingen, overheden en de private sector samen om deze mondiale uitdagingen aan te pakken.