Martin Scholten krijgt Schotse Award als Honorary Fellow van SRUC

31 augustus 2022

Martin Scholten is benoemd tot Honorary Fellow of Scotland’s Rural College (SRUC). Hij is WUR-liaison (Wageningen University & Research) voor Europese en Regionale netwerken, Hij nam deze award maandag 29 augustus in ontvangst tijdens een graduation ceremony, in het Schotse Glasgow.

Scholten heeft volgens het Schotse nominatiecomité een grote rol gespeeld in de internationale samenwerking op gebied van onderzoek dat relevant is voor landbouw in een plattelandscontext, zowel landschappelijk als factor in de brede welvaart op het platteland. Scotland’s Rural College is een jonge ‘enterprise university’, ontstaan in 2012 na een fusie van diverse onderwijsinstellingen, waarbij de focus ligt op duurzame natuurlijke economie. Scholten was nauw betrokken bij de internationale samenwerking op het gebied van de Global Research Alliance (GRA) on agricultural greenhouse gas emmissions en bij de Animal Task Force (ATF). Ook heeft hij zich ingezet voor intensivering van de samenwerking tussen SRUC en WUR.

Natural Economy

Daarnaast geeft Scholten in verschillende commissies adviezen over de toekomst van het Schotse onderzoek op gebied van Natural Economy, met een pleidooi voor nationale samenwerking tussen tertiairy colleges (post-secondary education) en universiteiten op het thema Scotland’s Natural Economy: Sustainable Growth Potential. Dit heeft nu geleid tot de ontwikkeling van een Alliance for Research Challenge for the Natural Economy.

Europese samenwerkingen

Scholten is niet alleen in Schotland actief op dit gebied, maar heeft eerder al een award gekregen van de Polish Academy of Science, ook voor de bevordering van deelname van Poolse instituten in de Europese samenwerkingsverbanden. Hij werkt ook aan een opdracht om Deense universiteiten in een nationale alliantie, genaamd START, een sterkere positie in Europese samenwerking te geven.