Louise Fresco schrijft historische roman over Russische ‘plantenjager’

25 november 2021

Louise Fresco schreef een historische roman over de tamelijk onbekende Russische wetenschapper Nikolaj Vavilov getiteld De Plantenjager uit Leningrad. Met haar boek richt zij een soort standbeeld op voor de man die zich, volgens de flaptekst, in veel opzichten kon meten met Darwin en Mendel. Fresco spreekt van een eerherstel voor deze wetenschapper, die volgens haar op het terrein van de plantenecologie en genetica van wereldniveau was.

Vavilov (1887-1943) probeerde in de eerste helft van de twintigste eeuw landbouwgewassen te verbeteren door ze te kruisen met wilde varianten. Die wilde planten, hun zaden, wortels en vruchten, verzamelde hij van over de hele wereld. Zijn collectie, de grootste in zijn tijd, omvatte eind jaren dertig zo’n 400.000 monsters, die hij merendeels zelf had verzameld tijdens zijn 115 expedities in 65 landen.

Boekcover De Plantenjager uit Leningrad

“Het verhaal over Vavilov en zijn tegenspeler Trofim Lysenko is zowel prachtig als tragisch. Wat mij er zo aan boeit is de moed en de loyaliteit van de wetenschapper, die ondanks alle tegenslag en tegenwerking trouw blijft aan zijn visie. Daarnaast is er de moeilijke verhouding tussen de onafhankelijke wetenschap en het regime. Ik wilde aan een groter publiek laten zien hoe complex en grillig de wegen van de wetenschap kunnen zijn. Wat het betekent om, bijna op het blinde af, echt gepassioneerd te zijn voor de wetenschap. Dat kon ik alleen maar door in zijn hoofd te kruipen. In Nederland is Vavilov weinig bekend. Ik vond dat het op mijn weg lag om deze man een soort eerherstel te geven”, aldus Louise Fresco in het interview.

Lees het hele interview met Louise Fresco in Resource, het onafhankelijke medium voor studenten en medewerkers van Wageningen University & Research: