Nieuws
Lesmodule over stikstof
Na een jaar hard werken was het op 4 november eindelijk zo ver: de eindbijeenkomst van het Wetenschapswinkel project “Ontwikkeling lesmodule stikstof”. De middag was gevuld met concrete resultaten en trotse uitdrukkingen. Het is een project waar de deelnemers positief op terugkijken. Voor de lesmodule zelf worden de laatste puntjes nog op de ‘i’ gezet, waarna deze openbaar beschikbaar wordt gesteld.
Monique Könings, opdrachtgever van het project en oprichter van Natuuropleiding was opzoek naar kennis voor het ontwikkelen van een lesmodule over stikstof, een vaag concept voor velen. Natuuropleiding is een organisatie voor volwassenen die meer willen weten over de natuur. Het team docenten geeft interactieve, ervaringsgerichte lessen over verschillende natuur-gerelateerde onderwerpen. Het teveel aan stikstof is een groot probleem, maar wat is stikstof eigenlijk? En waarom is een teveel aan stikstof zo slecht voor de natuur? Met die vragen kwam Könings in gesprek met stikstofexpert en ecoloog Wieger Wamelink, die haar verwees naar de Wetenschapswinkel.
Verloop project
Vervolgens is er een hoop in gang gezet. Een groep studenten die meedeed aan het vak Academic Consultancy Training (ACT), onderdeel van veel Masterstudies aan Wageningen Universiteit, startte als eerste met het project onder begeleiding van ecoloog Lian Grabijn. De zes studenten stelden een adviesrapport op voor een lesmodule in de stijl van Natuuropleiding: verdiepend, maar niet saai in een klaslokaal, juist buiten en interactief. Lees meer over hun project in het artikel van Resource.
Na het ACT project hebben master studenten Lisa Warum en Tessa Stroeken stagegelopen bij Grabijn om het project verder te ontwikkelen. Stroeken vertelt bij de eindbijeenkomst over de ontwikkeling en de pilot van de lesmodule. De lesmodule omvat uiteindelijk één dag aan theorie gekoppeld aan activiteiten gefocust op vier thema’s: 1) de stikstofkringloop, 2) biodiversiteit & systemen, 3) de maatschappelijke complexiteit en 4) persoonlijke invloed. Activiteiten zijn bijvoorbeeld het bouwen van moleculen, “bosbaden”, het voedselweb spel en de kringloop puzzel. De locatie maakt niet veel uit, zegt Stroeken, zolang er maar heide is om te kunnen wandelen en de effecten van een teveel aan stikstof te kunnen laten zien. De deelnemers van de pilot gingen allemaal enthousiast naar huis en vroegen achteraf naar een samenvatting én een verdieping.
Hoe verder?
De lesmodule is dus heel concreet, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Tijdens de pilot bleek bijvoorbeeld dat het verschil in kennis groot kan zijn. Dat verwacht veel van een trainer. Het resultaat is dat de module niet alleen breed inzetbaar, maar ook aanpasbaar is. Könings vertelt dat ze het waarschijnlijk gaat gebruiken in een masterjaar van Natuuropleiding. Het is de bedoeling dat de module ook voor scholen en natuur- en educatie gerelateerde organisaties bruikbaar is.
Aan het einde van de bijeenkomst werd de bezoekers gevraagd om deel te nemen aan één van de activiteiten van de lesmodule: de kringloop puzzel, een interactief proefje van het resultaat. De middag werd afgesloten met een borrel en gekenmerkt door trots voor een succesvol project.
Houd de projectpagina in de gaten als u ook toegang wilt tot de lesmodule zodra deze beschikbaar is.