Nieuws
Kennis door laten vloeien naar het onderwijs
Agro-innovatiecentrum De Marke zoekt actief de verbinding met het onderwijs op. Sinds 2020 werkt Joanne Malotaux als onderwijscoördinator voor Agro-innovatiecentrum De Marke. In november draagt Joanne het stokje over aan Elles te Winkel. Een terugblik.
De onderwijscoördinator moet de kennis van Agro-innovatiecentrum De Marke door laten vloeien naar het onderwijs. De ambitie van De Marke is:
- Toegang hebben tot actuele kennis en kunde die bij De Marke wordt ontwikkeld;
- Bijdragen aan onderzoek, ontwikkeling en dagelijkse bedrijfsvoering op De Marke;
- Een breder perspectief krijgen op de sector en op het beroep;
- In de praktijk leren, in samenwerking met partijen uit de beroepspraktijk.
Joanne Malotaux: ‘In de praktijk betekent dat dat je veel contact hebt met het onderwijs op mbo, hbo en universitair niveau. Bijvoorbeeld Zone.college in Doetichem, Aeres Hogeschool Dronten, Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp en Wageningen University & Research. Docenten en onderwijsinstellingen nemen contact op om de mogelijkheden voor onderwijsactiviteiten te verkennen. Denk daarbij aan een algemene rondleiding op De Marke of een excursie over een specifiek onderwerp. Ook uitgebreidere lesprogramma's zijn een optie.
Met een aantal van deze instellingen hebben we samenwerkingsovereenkomsten afgesloten, waardoor het onderwijs professioneler is ingebed in het werk van De Marke en de onderwijsorganisatie. Zo hebben we Praktijkrijkonderwijs ontwikkeld. Hierbij komen leerlingen een half jaar lang een aantal keren naar De Marke en wordt ook een link gelegd met VKA-boeren, waardoor leerlingen ook bij verschillende koplopers op bezoek gaan. Leerlingen maken zo kennis met nieuwe ontwikkelingen en het onderzoek op De Marke en krijgen een bredere blik op de sector. De combinatie van onderzoek en praktijk heeft meerwaarde.’
Kennis doorgeven
‘Op Agro-innovatiecentrum De Marke wordt vooruitstrevend onderzoek gedaan. Het is belangrijk dat deze kennis ook bij studenten terecht komt. Zij zijn immers de nieuwe generatie boeren en de toekomst van de sector. Ook voor individuele studenten kan Agro-innovatiecentrum De Marke iets betekenen. De Marke biedt regelmatig uitdagende en inspirerende stageplaatsen. Ook kunnen studenten een bijdrage leveren aan het onderzoek op De Marke. Als Elles te Winkel in november terug is van zwangerschapsverlof gaat ze mijn taken overnemen. Ik was als onderwijscoördinator vaak een schakel tussen de onderwijsinstelling en De Marke. Elles zit nog dichter bij het vuur. Ze maakt als onderzoeker deel uit van onderzoeksprojecten en kan van daaruit directer een inhoudelijke koppeling leggen met het onderwijs en kennis doorspelen’, schat Joanne in.
Elke dag leren
‘Het was een leerzame periode. Ik vond het heel leuk en waardevol om buiten de deur te kijken, ik leer zelf nog elke dag. Ik heb zes jaar als docent gewerkt in het middelbaar onderwijs en ook bij een onderzoeksorganisatie. Tijdens mijn werk bij De Marke ben ik begonnen aan de master Leren en Innoveren. Het was mooi dat ik het geleerde ook zelf direct in de praktijk kon toepassen. Ik vond het heel leuk om als onderwijskundige bij te dragen aan de ontwikkeling van het onderwijs en het inhoudelijk op te zetten. Het is echt pionierswerk. Nu het eenmaal loopt, is voor mij de uitdaging wat weg. Daarnaast wil ik ook graag aandacht schenken aan ons eigen bedrijf, burgerboerderij De Patrijs. Het bedrijf is in de opstartfase en daar komt heel wat bij kijken. Met mijn onderwijsachtergrond richt ik me met name op communicatie en educatie. Ook hier verwacht ik ergens wel een link met het onderwijs te gaan maken. Mijn hart ligt bij het verbinden van onderwijs met landbouw en wie weet komt er nog iets anders op mijn pad’, besluit Joanne.