Kassim the Game: virtueel in de schoenen van een kasteler

12 september 2024

Hoe teel je tomaten of komkommers in een kas zo efficiënt en energiezuinig mogelijk? Die vraag staat centraal in Kassim the Game. Waar deze door Wageningen University & Research (WUR) ontwikkelde applicatietool al een aantal jaar wordt ingezet in het hoger onderwijs, komt Kassim vanaf 10 september ook tijdelijk beschikbaar als serious game voor een breed publiek. Degene met de hoogste opbrengst en de minste kosten, wint het spel. “Het is een leuke manier om kennis te maken met high-end kasteelt.”

Je vult wat getalletjes in, klikt op doorgaan en krijgt vervolgens te zien hoe je teelt er twee weken later bijstaat. En zo ga je door tot het einde van het teeltseizoen. Veel meer is Kassim the Game niet, volgens Gert-Jan Swinkels, onderzoeker Kasklimaat en Energie bij WUR. “Maar wil je veel punten scoren, dan moet je wel enigszins weten wat je doet. Hoeveel energieschermen plaats je in de kas? Ga je belichten en met welk soort lamp en met welke intensiteit? En welke temperatuur en vochtigheid zijn optimaal, gezien de kosten voor aardgas en elektriciteit? Om spelers te helpen, zit er bij elk in te vullen vakje een begeleidend tekstje met wat uitleg.”

Efficiënt een kas aansturen

Kassim the Game wordt al een aantal jaar gebruikt in het hoger onderwijs, zegt Swinkels. “Het is een goed middel om studenten op een interactieve en leuke manier te leren energiezuinig een gewas te telen in een kas. In het kader van de Autonomous Greenhouse Challenge stellen we nu de game openbaar beschikbaar, zodat iedereen z’n kweekskills kan gaan testen. Elke deelnemer werkt onder dezelfde omstandigheden, zoals het buitenklimaat. Het verschil maak je bij de keuze voor bijvoorbeeld de ingestelde temperatuur, luchtvochtigheid en gewasmanagement, zoals het aantal stengels per plant en vruchten per tros. Uiteindelijk levert dit een totaalscore op, een gemiddelde van de opbrengst en de kosten die je maakt.”

Model achter Kassim

Onder de motorkap van Kassim the Game draait Kaspro, een simulatiemodel dat in de jaren 90 aan WUR werd ontwikkeld. Swinkels: “Kaspro simuleert het kasklimaat in een high-end tuinbouwkas en het energieverbruik dat daarmee gepaard gaat. Dankzij nieuwe wetenschappelijke inzichten, technologische ontwikkelingen en kennis uit de praktijk kunnen we Kaspro voortdurend actualiseren en verbeteren. Zo is de laatste jaren veel aandacht besteed aan energiezuinig ontvochtigen en alternatieve energiebronnen. Behalve voor Kassim the Game wordt het model gebruikt in onze onderzoeksprojecten en door bedrijven in de glastuinbouw. Daarnaast hebben de teams van de Autonomous Greenhouse Challenge Kaspro gebruikt voor de ontwikkeling van hun algoritme.”

Leuk én leerzaam spel

In totaal zal Kassim the Game vanaf 10 september vier weken beschikbaar zijn voor spelers. Degene die aan het eind van die periode in de ranglijst de hoogste score heeft behaald, wint het spel. Swinkels: “De winnaar ontvangt naast de eeuwige roem nog een aardigheidje. Maar het is vooral bedoeld voor de lol en om er iets van te leren. Het leuke is dat je een heel gedetailleerd overzicht krijgt met de effecten van je keuzes en de kosten. Deze kun je dan vergelijken met de winnaar, tenzij je dit zelf bent natuurlijk. En als je een teler bent, kun je de geleerde lessen ook weer toepassen in de praktijk.”