Instituut van WUR, TU Delft en MIT voor stedelijke innovatie viert tienjarig bestaan

12 juni 2024

Het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions, of AMS Institute, bestaat tien jaar. Het gezamenlijke kennisinstituut van Wageningen University & Research (WUR), de Technische Universiteit Delft (TU Delft), en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) is in die tijd uitgegroeid tot een leider in het ontwikkelen van op wetenschap gebaseerde oplossingen voor stedelijke uitdagingen.

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan hield AMS Institute op 6 juni een jubileumviering op het kantoor op het Marineterrein in Amsterdam, waarbij onder andere burgemeester Femke Halsema aanwezig was. Het AMS Institute is ontstaan na het uitschrijven van een ontwerpwedstrijd door de gemeente Amsterdam. Het winnende voorstel was afkomstig van WUR, TU Delft en MIT en beschreef de oprichting van een internationaal instituut dat vanuit een multidisciplinaire aanpak onderzoek doet naar grootstedelijke kwesties en daarvoor oplossingen ontwikkelt en implementeert.

Ron Mazier, voorzitter van het bestuur van het AMS Institute en WUR-directeur corporate strategy, zei: “Met AMS Institute hebben we een nieuw, uniek ecosysteem gecreëerd, gevormd door de samenwerking tussen de academische kernpartners en de stad Amsterdam, met de stad als levend laboratorium. Vandaag de dag bedraagt de totale waarde meer dan 220 miljoen euro en werkt AMS Institute samen met meer dan 1000 private en publieke partners.”

Als voorbeelden van projecten met impact noemt Mazier het Energielab Zuidoost met betrokkenheid van burgers, de Kassen van Damsko [Wereld groentetuinen] in Nieuw West en circulaire zonnepanelen op het Marineterrein.

In een publicatie, The Playbook, geeft AMS Institute een overzicht van een decennium van onderzoek, experimenten en implementatie, aan de hand van zeven bouwstenen.