Gezamenlijk onderzoeksproject ontvangt 500.000 euro subsidie om Nederlandse farmaceutische toeleveringsketen te versterken voor pandemische paraatheid

18 september 2024

The Operations Research & Logistics (ORL) group, in partnership with Vrije Universiteit Amsterdam and Erasmus Medical Center Rotterdam has been awarded a €500,000 grant by ZonMW to model the Dutch pharmaceutical supply chain (PSC) in preparation for future pandemics. The project was selected as part of the ZonMW call, "Modeling for Pandemic Preparedness."

De groep Operationele Research en Logistiek (ORL) heeft, samen met zijn partners de Vrije Universiteit Amsterdam en het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam, 500.000 euro subsidie ontvangen van ZonMW om de Nederlandse farmaceutische toeleveringsketen zo te modelleren dat deze is voorbereid op toekomstige pandemieën. Het project is geselecteerd als onderdeel van de ZonMW-oproep "Modelleren voor Pandemische Paraatheid".

De COVID-19-pandemie legde kritieke kwetsbaarheden in de Nederlandse farmaceutische toeleveringsketen bloot, wat leidde tot levensbedreigende tekorten aan essentiële geneesmiddelen. Deze tekorten werden sterk beïnvloed door complexe factoren zoals regelgeving, prijsstrategieën en de organisatie van de toeleveringsketen. Daarom beoogt dit project de veerkracht van de Nederlandse farmaceutische toeleveringsketen te versterken en het risico op geneesmiddelentekorten tijdens toekomstige pandemieën te verkleinen.

Het project heeft de volgende hoofddoelen:

1. Het stresstesten van de Nederlandse farmaceutische toeleveringsketen
Door middel van geavanceerde modellering en evaluatie van toeleveringsketenscenario's wil dit project belangrijke hefbomen identificeren waarmee de veerkracht van de nationale farmaceutische toeleveringsketen kan worden verbeterd.

2. Het optimaliseren van het beleid voor geneesmiddelentekorten

Dit project is gericht op het ontwikkelen van beleid voor een rechtvaardige prioritering van farmaceutische voorraden zodat bij tekorten een eerlijke verdeling wordt gewaarborgd. Het gaat hierbij met name om voorraden die schaars blijven nadat er naar alternatieven is gezocht.

3. Het nauwkeurig voorspellen van vraag en geneesmiddelentekorten

Onderzoekers zullen de farmaceutische vraag en tekorten analyseren en voorspellen, met de nadruk op het verkrijgen van inzicht in hoe beheersbare factoren de vraagvariabiliteit en productbeschikbaarheid beïnvloeden.

Dit initiatief wordt ondersteund door een breed scala aan partners in de farmaceutische toeleveringsketen, waaronder groothandelaren, apotheken, eindgebruikers en brancheorganisaties. Het project beoogt door samenwerking met deze belangrijkste stakeholders een veerkrachtigere en responsievere farmaceutische toeleveringsketen te creëren die beter bestand is tegen de druk van toekomstige pandemieën.

For more information on this project, please contact:

Groep Operationele Research & Logistiek (ORL), WUR Sander de Leeuw

Vrije Universiteit Amsterdam Prof. Wout Dullaert