Duurzaam agrifood initiatief European University krijgt EU ‘Seal of Excellence’

4 juli 2024

Het SUSTAIN-LIFE initiatief van de European University heeft de ‘Seal of Excellence’ ontvangen van de Europese Commissie als onderdeel van het Erasmus+ programma. Dit kwaliteitslabel wordt verstrekt aan buitengewone projectvoorstellen die aan hoge eisen voldoen. Het betekent ook dat het project, als gevolg van beperkte budgetten, niet gefinancierd wordt door het EU-subsidieprogramma.

Het European University SUSTAIN-LIFE initiatief wil gezonde en duurzame voedsel- en voedselproductiesystemen in Europa en de wereld bewerkstelligen. Wageningen University & Research (WUR) is één van de twaalf universiteiten die deelnemen in de alliantie, gevormd door universiteiten die de top vormen binnen de levenswetenschappen. Samen dragen zij bij aan een duurzamere wereld doormiddel van innovatieve, gezamenlijke onderzoeksprogramma’s en hoger onderwijs.

Klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en bevolkingsgroei, verstedelijking en onduurzaam gebruik van hulpbronnen hebben ernstige gevolgen. Ze vormen een gevaar voor voedselzekerheid, ecosystemen en de gezondheid van mens en dier. SUSTAIN-LIFE wil honger verminderen, het milieu sparen en de plattelandseconomie in Europa en de wereld versterken door middel van uitzonderlijk onderzoek.

Veranderaars van de toekomst

Uitstekend onderzoek is echter niet het enige dat van belang is. Uitstekend onderwijs is minstens even belangrijk.

Om studenten aan de SUSTAIN-LIFE universiteiten hierop voor te bereiden, wil de European University zich richten op uitdaging gedreven leren. Een flexibel en gepersonaliseerd studiesysteem zal centraal staan. Hiermee kunnen studenten van de deelnemende universiteiten vakken kiezen die bij hun leer- en carrièredoelen passen en krijgen zij toegang tot vooraanstaande onderzoeksinstituten.

Oorsprong van SUSTAIN-LIFE

Het SUSTAIN-LIFE initiatief van de European vindt zijn oorsprong in de Europese ELLS alliantie (Euroleague for Life Sciences). Sinds 2001 heeft dit netwerk van onderzoeks- en hoger onderwijsinstituten met succes samengewerkt binnen de domeinen van het beheer van natuurlijke hulpbronnen, bos- en landbouwwetenschappen, levenswetenschappen, veterinaire wetenschappen, voedingswetenschappen en omgevingswetenschappen.

Leden van deze alliantie leiden het SUSTAIN-LIFE initiatief, welke door Wageningen University & Research (WUR) wordt gecoördineerd. De volgende partners nemen deel:

• Zweden: Swedish University of Agricultural Sciences
  • Duitsland: University of Hohenheim
  • Tsjechie: Czech University of Life Sciences Prague
  • Frankrijk: L'Institut Agro
  • Noorwege: Norwegian University of Life Sciences
  • Estland: Estonian University of Life Sciences
  • Spanje: Universidad de Lleida
  • Italië: Università degli Studi della Tuscia

Daarnaast zijn er twee deelnemende partners in Oostenrijk en Polen: University
of Natural Resources and Life Sciences in Wenen (BOKU) en de Warsaw University
of Life Sciences. Bovendien dragen internationale academische partners bij,
zoals Lincoln University in Nieuw Zeeland, evenals ongeveer 60 niet-academische
partners waaronder La Coopération Agricole (Frankrijk); ESN International
(Studentenvereniging); BonArea Agrupa (Spanje); de
natuurbeschermingsorganisatie van Estland, en het Groenpact netwerk (Nederland).