Autonomous Greenhouse Challenge gaat verder met Hackathon op 6 en 7 juni

3 juni 2024

Op donderdag 6 juni en vrijdag 7 juni vindt de Hackathon van de Autonomous Greenhouse Challenge plaats. Dit evenement, georganiseerd door Wageningen University & Research (WUR) en Tencent, zal zowel ter plaatse in Bleiswijk als online worden gehouden, waardoor het toegankelijk is voor een wereldwijd publiek.

Over de Challenge

Van september tot december 2024 zullen vijf internationale teams een kascompartiment krijgen op de locatie van Wageningen University & Research in Bleiswijk. Deze teams, afkomstig uit Azië, Europa en Noord-Amerika, hebben de taak om autonoom een dwergtomatengewas te kweken. Het doel is om hoge opbrengsten en kwaliteit te behalen met het meest duurzame gebruik van hulpbronnen, zoals energie. Het winnende team wordt begin januari 2025 bekendgemaakt.

Van de 23 geregistreerde teams wereldwijd zijn de beste vijf geselecteerd via een Online Challenge die op 31 mei heeft plaatsgevonden. Tijdens de Hackathon op 6 en 7 juni kunnen deelnemende teams extra punten verdienen.

Virtuele teelt van dwergtomaten

In de Online Challenge moesten teams dwergtomatenplanten herkennen met behulp van beeldherkenning en virtuele dwergtomaten kweken in een gesimuleerde kasomgeving van WUR. Tijdens de Hackathon krijgen teams 5 uur de tijd om een aanvullende taak te voltooien. Elk team zal ook hun succesvolle aanpak aan de jury presenteren en uitleggen waarom ze tot de beste vijf teams behoren. . De vijf teams met de hoogste cumulatieve punten zullen dit najaar in hun eigen kascompartiment in Bleiswijk aan de slag gaan.

Hybride Evenement

De Hackathon wordt in een hybride format gehouden, waardoor zowel fysieke als virtuele deelname mogelijk is. Dit betekent ook dat je het evenement waar ook ter wereld online kunt volgen. Volg hier de Hackathon.

Diverse deelnemers

Meer dan 200 deelnemers uit 24 verschillende nationaliteiten nemen deel aan de Autonomous Greenhouse Challenge. Onder hen zijn professionals uit de tuinbouwsector, start-ups, grote bedrijven en talloze BSc, MSc en PhD studenten en onderzoekers van verschillende universiteiten. De teams brengen expertise in zowel tuinbouw als kunstmatige intelligentie samen.

Bijdragen aan innovatie

Door innovatie en samenwerking tussen internationale experts te bevorderen, heeft de Autonomous Greenhouse Challenge tot doel de efficiëntie en duurzaamheid van de teelt in kassen te verbeteren. Het evenement biedt een unieke kans om meer te leren over geavanceerde technieken in de tuinbouw en kunstmatige intelligentie, en hoe deze worden toegepast om de voedselproductie te verduurzamen. Mis deze kans niet om de grenzen van de agrarische technologie te verkennen en te zien hoe de toekomst van de voedselproductie vorm krijgt!

Hackathon programma

Donderdag 6 juni, 10:00-11:30 CET, Openingsseminar (openbare uitzending via ons YouTube-kanaal):

10:00 Welkom @WUR door Silke Hemming, WUR (moderator), dank aan alle sponsors
10:05 Opening door wethouder gemeente Lansingerland dhr. Wethouder Simon Fortuyn, het belang van duurzaamheid en innovaties
10:15 Introductie eerdere resultaten door jury (Kathy Steppe, UGent), intro alle juryleden
10:30 Introductie teams deel 1 (Pinglin Zhang, WUR)
10:45 Introductie van het evenement, doel, regels (Stef Maree, WUR)
11:00 Introductie van teams deel 2 (Pinglin Zhang, WUR)
11:10 Introductie “Extra taak” (Bart van Marrewijk, WUR)
11:20 Q&A
11:30 Slotopmerkingen (Silke Hemming, moderator)

Vrijdag 7 juni, 12:00-14:00 CET:

De pre-challenge is afgelopen, er is een gezamenlijke lunch, de mogelijkheid om de teams te vragen naar hun ervaringen.

Vrijdag 7 juni, 14:00-15:30 CET, Prijsuitreiking (publieke uitzending)

14:00 Welkom terug @WUR door Silke Hemming, WUR (moderator)
14:05 Samenvatting van het evenement (wat was het, tussentijdse resultaten, foto's) door organisatoren (WUR)
14:20 Discussiepanel met sponsors incl. Q&A (Silke Hemmig, moderator) “De toekomst van autonome glastuinbouw” Deelnemers: juryleden, Jaap Weerheim (Certhon), Theo Tekstra (Fluence)