AI-hackathon levert chatbot voor studieadviseurs op

17 oktober 2024

Een chatbot voor Wageningse studieadviseurs. Dat was de winnende AI-toepassing voor het WUR-onderwijs tijdens de hackathon van het Teaching and Learning Centre op 15 oktober op de WUR campus. Drie groepen met studenten en docenten ontwikkelden in zo’n zes uurtjes concrete toepassingen van generatieve AI in het onderwijs.

Groep 3, die de chatbot voor studieadviseurs ontwikkelde, wees er op dat de studieadviseurs nu zo’n 10% van hun tijd bezig zijn met vragen van studenten waarvan de antwoorden op de website van WUR staan, maar die de studenten niet kunnen vinden. Een gebruiksvriendelijke chatbot moet die informatie beter toegankelijk maken. Groep 3 bouwde een prototype tijdens de hackathon die tijdens hun presentatie denkbeeldige vragen van studenten beantwoorde. Dat ging zo goed dat de jury hen aanwees als winnaar van de hackathon.

ChatGPT

De chatbot was getraind met chatGPT op een externe server en maakte gebruik van informatie die al op de website van WUR staat. Daarmee scoorde de chatbot goed op het criterium data-security. Ook de haalbaarheid van de AI-toepassing scoorde goed bij de jury.

Groep 2 ging er met de tweede prijs vandoor. Deze groep ontwikkelde een AI-tool om het gebruik van AI door studenten kritisch te analyseren. Voor het maken van opdrachten gebruiken de studenten AI, redeneerde deze groep, maar die informatie kan vooroordelen, kennishiaten en simplificaties bevatten. Om dat te checken, kunnen de docenten en studenten een AI-tool raadplegen. Ergo: ze controleren het AI-gebruik met AI.

Vakinhoudelijk

Is de docent hiermee alle grip op het onderwijsproces kwijt? Nee, stelde groep 2, de docent moet vooral hele goede vakinhoudelijke vragen stellen. Als voorbeeld nam de groep een voedingsdocent, die de studenten vraagt om een gezondere - suiker-arme - kokospasta te ontwikkelen. De studenten kunnen het suikergehalte eenvoudig verlagen van 40% naar 25%, maar dan treden er bijwerkingen op die in de literatuur staan omschreven. De AI-tool controleert daarmee of de studenten alle relevante literatuur hebben meegenomen bij de ingrediënten-samenstelling van de suiker-arme kokospasta. Een concrete AI-toepassing die goed uitvoerbaar is, vond de jury.

Drie groepen van elk vijf of zes studenten en docenten werkten tijdens de hackathon aan concrete AI-toepassingen. AI is niet meer weg te denken in het onderwijs, daarom wil WUR dit op een verantwoorde manier integreren. Organisator Anke Swanenberg van het Teaching and Learning Centre van WUR hoopt dat meer studenten gaan deelnemen aan de volgende AI-hackathon.