Promotie

Het onbekende evalueren: De casus van kweekvlees

Promovendus GA (Gerben) Bekker MSc
Promotor prof.dr.ir. JCM (Hans) van Trijp
dr.ir. ARH (Arnout) Fischer
Copromotor dr. H (Hilde) Tobi
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag
Datum

di 5 november 2024 10:30 tot 12:00

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Technologische innovaties, waaronder ook in de agrifoodsector,
zijn een essentieel onderdeel van klimaatactie voor het behalen van
duurzaamheidsdoelstellingen en hun succes hangt af van consumentacceptatie. Zelfs als mensen een object voor het eerst aantreffen, dan zijn ze in staat om een
evaluatie te produceren die het gedrag beïnvloedt. Omdat technologische innovaties betekenis hebben in het echte leven, richtte dit proefschrift zich op evaluaties van realistische onbekende objecten en werd kweekvlees gebruikt als voorbeeld.

Dit proefschrift laat zien dat realistische onbekende objecten onderscheiden kunnen worden van bekende en fictieve onbekende objecten, in de manier waarop hun evaluaties tot stand komen. De initiële automatisch geactiveerde evaluatie van realistische onbekende objecten hangt af van categorisering. Of een realistisch onbekend object in een bepaalde categorie past, hangt af van sociale gebruiken die mensen uitoefenen in het dagelijks leven. Kweekvlees behoorde niet tot een specifieke categorie, omdat het belangrijke overeenkomsten en verschillen had met de wederzijds uitsluitende categorieën vlees en vleesvervangers. Nieuw verkregen informatie over realistische onbekende objecten wordt verwerkt in bestaande kennisstructuren en gerelateerd aan sociale gebruiken. Kennis over de realistische onbekende objecten is nog beperkt en daarom is de weloverwogen gevormde evaluatie van deze objecten gemakkelijk te beïnvloeden door nieuw verkregen informatie.