Designing strip cropping systems in the Netherlands

Promovendus ir. JD (Juventia) Stella
Promotor dr.ir. WAH (Walter) Rossing
Copromotor dr.ir. DF (Dirk) van Apeldoorn
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Farming Systems Ecology

vr 5 juli 2024 16:00 tot 17:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Strokenteelt, een voorbeeld van gewasdiversiteit waarbij twee of meer gewassen naast elkaar in stroken worden geteeld met bestaande mechanisatie, kan ecosysteemdiensten verbeteren terwijl opbrengst gelijk blijft. Toen dit onderzoek in 2020 begon, had de Nederlandse overheid strokenteelt net op de kaart gezet als een innovatief teeltsysteem voor de transitie naar een circulaire en duurzame landbouw. Maar de toepassing van strokenteelt in Nederland wordt bemoeilijkt door een gebrek aan kennis en ervaring. Dit onderzoek is gericht op het genereren en samenbrengen van wetenschappelijke en praktische kennis door middel van het integreren van een ontwerptool, veldwaarnemingen en het leren van ervaringen van telers om de implementatie van strokenteelt te ondersteunen.

Er is een iteratieve ontwerptool met zes stappen ontwikkeld om systematisch strokenteeltontwerpen te genereren en te evalueren. Uit veldexperimenten met kool en andere gewassen bleek dat strokenteelt de opbrengst op peil houdt en de plaagbestrijding verbetert. In het algemeen vertoonde strokenteelt, ondanks beperkte positieve effecten van de naburige gewassen, significante positieve effecten op de opbrengst en inkomsten in vergelijking met monocultuur. Interviews met Nederlandse koplopers op het gebied van strokenteelt gaven inzicht in de verschillen en overeenkomsten in de beslissingen over de toepassing van strokenteelt. Dit biedt aanknopingspunten voor het trainen van een nieuwe generatie strokentelers in Nederland en mogelijk daarbuiten.