Bugs & Berries: Aphid facultative endosymbionts in nature and agriculture

+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Bladluizen zijn een groep insecten die een plaag voor onze gewassen kunnen zijn. Bladluizen kunnen bacteriën bij zich dragen die we endosymbionten noemen. Endosymbionten kunnen verschillende effecten hebben op de bladluis, waaronder bescherming tegen natuurlijke vijanden. Natuurlijke vijanden worden gebruikt in de biologische bestrijding. In dit proefschrift heb ik onderzocht hoe vaak endosymbionten in Nederland voorkomen in bladluispopulaties in de natuur, in de paprikateelt, en in de aardbeienteelt. We ontdekten dat ze vaak voorkomen in de natuur en de aardbeienteelt, maar niet in de paprikateelt. We vonden ook dat ze bescherming kunnen bieden tegen een sluipwesp, maar niet tegen een andere sluipwesp, beide natuurlijke vijanden die als biologische bestrijding in de aardbeienteelt wordt gebruikt. De conclusie is dat endosymbionten veel voorkomen in bladluizen in de natuur en van invloed kunnen zijn op de dynamiek van soorten in de natuur en ook op de biologische bestrijding van bladluizen.