Blogpost

Administratie

article_published_on_label
13 september 2010

We verzamelen gedurende een vissurvey veel gegevens die allemaal aan boord in de computer worden ingevoerd.

Om dit makkelijk te kunnen doen, maken we gebruik van een binnen IMARES ontwikkeld computerprogramma. Alle gegevens die met het vissen en de vangst te maken hebben, worden per trek in één file opgeslagen. Zo staat alles bij elkaar en is het niet nodig om gegevens dubbel in te voeren.

Zaterdag na de laatste trek voor het weekend maakten we de administratie van de otolieten (gehoorsteentjes) in orde: we controleerden of alle otolieten  voorzien waren van de nummering en of de nummering in de files hetzelfde was als op de zakjes waar de otolieten in zitten. Natuurlijk doet iedereen zijn best om alles goed op te schrijven en in te voeren, maar het gaat over zo veel gegevens dat er altijd wel een fout in sluipt. Vooral met zeeziekte daalt de concentratie en moet er wel gewoon doorgewerkt worden. Aan boord is een fout in de otoliet administratie meestal makkelijk te herstellen omdat alle betrokkenen in de buurt zijn. Als je de controle laat liggen tot je weer terug bent van zee, dan is dat veel moeilijker. Bovendien moeten de otolieten zo snel mogelijk bewerkt worden om vervolgens de leeftijd van de vis te kunnen bepalen, dus het is niet handig als er dan nog onduidelijkheden zijn.

De aan boord ingevoerde gegevens over vispositie, temperatuur, vis en benthos worden na terugkomst op IMARES gecontroleerd. Dit gebeurt op een gestandaardiseerde manier. Als de gegevens gecontroleerd en waar nodig verbeterd zijn, worden ze in de database geladen. Vanuit de database kunnen alle IMARES onderzoekers de gegevens gebruiken voor diverse onderzoeken.

Eén manier om de gegevens te controleren, is door de stations in een kaartje weer te geven. Het is dan meteen duidelijk of posities goed zijn ingevoerd en of alle gegevens aanwezig zijn. Hieronder staan de kaartjes van de beviste locaties (links) en de watertemperatuur aan de bodem op diezelfde locaties. Het is duidelijk te zien dat voor een gedeelte van de stations geen temperatuur waarnemingen hebben. In dit geval klopt dit omdat het weer gedurende enkele dagen te slecht was om de apparatuur overboord te zetten.

fig_wk343536.png
fig_wk343536_btemp.png