Wereld op twee wielen

Welkom bij de workshop "De Wereld op Twee Wielen". In deze workshop gaan we op een reis door de wereld van de internationale ontwikkelingsstudies, een vakgebied dat zich richt op de complexe vraagstukken rondom mondiale ontwikkeling, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. Deze opdracht is speciaal ontworpen om jullie kennis te laten maken met de studie Internationale Ontwikkelingsstudies aan Wageningen University & Research.

Opdracht 1: Impact van een Fiets Onderdeel

We beginnen onze ontdekkingsreis door te kijken naar iets alledaags: de fiets. Een veelgebruikt en geliefd vervoermiddel over de hele wereld. Maar hebben jullie je ooit afgevraagd wat er nodig is om een fiets te maken? Laten we dieper graven en de route volgen van een specifiek fiets onderdeel, zoals het stuur, de banden of de ketting.

Sub leerdoelen:

1. Leerlingen ontwikkelen onderzoeksvaardigheden door informatie te verzamelen over de grondstoffen, productieprocessen en gevolgen van een specifiek fiets onderdeel.
  2. Leerlingen worden gestimuleerd om kritisch na te denken over de mondiale processen achter de productie van alledaagse objecten en de impact ervan op lokale gemeenschappen en het milieu.
  3. Leerlingen worden zich bewust van de sociale en ecologische aspecten van de productieketens van alledaagse objecten zoals fietsen en leren nadenken over hun eigen consumptiegedrag

Opdracht 2: De Fiets en de Sustainable Development Goals (SDGs)

Nu we een beter begrip hebben van de complexiteit achter een eenvoudig voorwerp als de fiets, laten we deze bekijken door de lens van de Sustainable Development Goals (SDGs). Kies één van de 17 SDGs en onderzoek hoe het gekozen fietsonderdeel bijdraagt aan het realiseren van deze doelstellingen. Denk na over hoe verschillende perspectieven en benaderingen kunnen leiden tot andere inzichten in duurzame ontwikkeling.

Sub leerdoelen:

1. Leerlingen krijgen inzicht in de Sustainable Development Goals (SDGs) en leren hoe ze kunnen bijdragen aan mondiale duurzame ontwikkeling.
  2. Leerlingen ontwikkelen analytische vaardigheden door de relatie tussen het gekozen fiets onderdeel en een gekozen SDG te onderzoeken en te analyseren.
  3. Leerlingen leren kritisch te reflecteren op de rol van alledaagse objecten zoals fietsen in het kader van duurzame ontwikkeling en de SDGs.

Opdracht 3: De Fiets als Cultureel Fenomeen en Vrijheid

De fiets staat niet alleen voor mobiliteit, maar ook voor cultuur en vrijheid. We gaan dieper in op wat de fiets voor ons persoonlijk betekent en vergelijken dit met de rol van de fiets in verschillende landen en culturen. Hoe beïnvloedt onze vrijheid om te fietsen de vrijheid van anderen? En welke rol speelt landbezit en landgrabbing hierbij? Denk na over de verbinding tussen individuele vrijheid en bredere maatschappelijke vraagstukken.

Sub leerdoelen:

1. Leerlingen verkennen de culturele betekenis van de fiets in verschillende landen en leren hoe culturele normen en sociale structuren van invloed kunnen zijn op de vrijheid om te fietsen.
  2. Leerlingen reflecteren op de relatie tussen individuele vrijheid om te fietsen en bredere kwesties van vrijheid, gelijkheid en sociale rechtvaardigheid.
  3. Leerlingen leren kritisch na te denken over de impact van infrastructuur, sociale normen en economische factoren op de vrijheid om te fietsen en op de samenleving als geheel.

Onze workshops worden door studenten, universitair docenten en onderzoekers van Wageningen University verzorgd. Je kunt met je klas naar de universiteit komen of wij komen bij jou op school langs.