Update

Uni2Move: een effectief beweeg- en voedingsprogramma volgen vanuit uw woonkamer

Krachttraining en eiwitrijke voeding blijken zeer effectief in het voorkomen en genezen van de leeftijdsgerelateerde afname van spierkracht en spiermassa. Wageningen Universiteit toonde met het ProMuscle onderzoek in 2012 al aan dat deelname aan krachttraining en het verhogen van de eiwitinname zeer effectief is in het versterken van de spieren van oudere volwassenen. De spierkracht van de deelnemers nam na 24 weken toe met gemiddeld 40 procent. Ook wonnen zij gemiddeld 1.2 kg aan spiermassa. Deze verbeteringen zijn zeer relevant voor ouderen, omdat ze kunnen bijdragen aan hun vitaliteit en zelfstandigheid op de lange termijn.

Hoewel jongeren veelvuldig gebruik maken van apps en video’s om in hun huiskamer te sporten, zijn er nog maar weinig effectieve online beweegprogramma’s voor ouderen. Om die reden ontwikkelden Wageningen Universiteit en CleverMove, sportaanbieder voor mobiele 50 tot 120 jarigen, het programma Uni2Move. Een beweegprogramma voor thuis, gecombineerd met voedingsadviezen van een diëtist. Speciaal voor 55-plussers, om spierkracht en vitaliteit te behouden of te verbeteren.

Resultaten van het Uni2Move-onderzoek

In totaal deden 19 volwassenen van 55 jaar en ouder mee aan het Uni2Move programma. Het programma duurde 24 weken. 15 deelnemers hebben het programma afgerond. De deelnemers deden twee keer per week aan krachttraining, thuis uitgevoerd via online video’s. Ook kregen ze advies van een diëtist om meer eiwitten te eten.

Resultaten van het Uni2Move onderzoek laten een positief effect zien op zowel eiwitinname als spierkracht en fysiek functioneren. De deelnemers volgden gemiddeld 72% van de trainingen. Ze consumeerden meer eiwitten na 12 weken vergeleken met voor de studie. De toename in eiwitinname is alleen significant voor het ontbijt. De deelnemers verbeterden zowel hun spierkracht als fysiek functioneren (gemeten met herhaalde stoeltest) na het 24 weken durende programma. Deze verbetering was significant.