Terugblik op natuurweek 2022 met het Corlaer College

Door Ester Klein Hesselink
In mei 2022 hebben tweedejaars leerlingen HAVO/VWO van het Corlaer College in Nijkerk mee gedaan aan de Natuurweek: Het Parlement der aardbewoners, ontwikkeld door natuurmentor Ester Klein Hesselink. De leerlingen leerden hoe het is om onderdeel te zijn van het ecosysteem in “real life” en niet vanuit het boek. Nu is het een jaar later, mei 2023. Wat is de leerlingen bijgebleven van deze week? Maken ze nog wel eens gebruik van de opgedane kennis? Ester is teruggegaan naar het Corlaer college om met wat leerlingen te spreken. Zes leerlingen deelden hun herinneringen.

De leerlingen leerden kaart en kompas lezen, waarna ze op reis gingen in een adventure race die hen terugbracht 4.6 miljardjaar in de tijd. Middels leuke activiteiten onderweg in de reis ontdekten de leerlingen het ontstaan van de organismen op aarde. De laatste meters van de reis stonden voor het begin van de menselijke beschaving. De leerlingen leerden de ecologie van bos en grasland kennen en hoe ze met kennis uit deze natuur vuur konden maken. Daarnaast leerden de leerlingen de ecologie van planten kennen en werden ze onder gedompeld in de geheimen van de Nederlandse ethnobotanie. De onkruiden bleken niet alleen zomaar te groeien, ze hebben een reden waarom ze op bepaalde plekken groeien. Bovendien kunnen de wilde planten als voedsel en medicijn worden gebruikt, zolang we weten dat ze niet giftig zijn. Dit vraagt om goed ecologische onderzoek.

Met de opgedane vaardigheden begonnen de leerlingen zich als een soort stam te gedragen in samenleving met elkaar en de natuur. Ze leerden hun zintuigen te verscherpen en uiteindelijk ook inleven in de andere organismen in het ecosysteem van bos en voedselbos in “Het parlement der Aardbewoners”. Tijdens het parlement spraken leerlingen in naam van andere aardbewoners met elkaar om te kijken hoe ze samen het ecosysteem in balans kunnen houden.

Quotes van leerlingen die terugblikken op de editie in 2022

“Heel leuk was het, geen spijt heb ik ervan dat ik heb meegedaan. In tegendeel”.
“Ik ben heel blij dat ik het toch heb gekozen” zegt een van de leerlingen. Op school werd het gepromoot als natuurweek, klinkt een beetje saai, maar het was heel anders dan ik had verwacht! Ik heb me nooit verveeld”.
“Ik heb veel interessante dingen geleerd, het was veel leuker dan normale school. Je leert door te doen! Dat is zoveel leuker, dan ben je er actief mee bezig. Je had het ook uit theorie kunnen leren, bijvoorbeeld, ‘deze planten kun je eten’, maar nu ging je er echt mee aan de slag!”

“Ja, we leerden er op een andere manier. Ik leer veel beter door te doen, dan uit boeken”.

“We hadden op school al ervoor een thema gehad over organismen en buiten en het was een soort herhaling van wat we al hebben gehad, alleen we leerden het op een andere manier en ook ervaren hoe het echt was, dus dan begrijp ik het ook wel beter”.

“We hebben het op school en ook al in de eerste klas veel gehad over natuur, maar we gaan verder niet echt naar buiten. Alleen voor een thema slootje vissen en het fotograferen van infrastructuur”.

“Eerlijk gezegd denk ik dat ik in die week meer heb geleerd dan in een normale schoolweek. Je let toch sneller op, in school zak je sneller onderuit. Hier ben je constant bezig, constant dingen doen. Veel afwisseling”.

“Ik ben van mening dat je veel beter leert als je het gelijk kan uitvoeren. Je kan er veel beter mee werken als je het in de praktijk hebt toegepast”.

“En je leert veel meer dan alleen survival dingen, het is ook sociaal, je leert andere kinderen kennen. In de klas zit je ook wel een beetje in een bubbel. Ik kende bijna geen andere leerlingen, want met de HAVO hebben we helemaal geen contact. Na een week ken je elkaar toch best wel goed en nu zeggen we nog steeds ‘hoi’ als we elkaar tegen komen”.

Welke onderdelen zijn het meest bijgebleven?

  • Soep maken met allerlei dingen uit de natuur
  • Voedselbos excursie
  • Geblinddoekt zintuigen ontdekken
  • Welke planten eetbaar zijn!
  • Spoorzoeken
  • De vossenreis

De leerlingen vertelden dat ze niet echt de vaardigheden meer toepassen, maar wel dat ze als ze buiten zijn nog planten herkennen die ze hebben gebruikt in de soep. Of dat ze bewuster zijn over hoe andere dieren leven.
“Ik heb ook dieren gezien die ik nog niet kende, ook in een kring met draadjes over gooien naar elkaar. De vogel gaat in de boom en weet ik veel wat het allemaal was. Het was wel grappig om een ander organisme te zijn, dan ga je wel beter nadenken hoe zo’n beest leeft. Je gaat nadenken hoe ze aten en hoe ze doen. ’t was wel leuk. Ik denk nu wel van oja, dat dier leeft daar’’

“Mensen zien een bos als hout materiaal, maar dieren als een huis. De kettingzaaggeluid tijdens de vossenreis, dan denk je toch wel, ja zo voelt het wel voor een diertje”

“In de tuin zie ik wel wat dingetjes, als ik weet dat ik ze kan eten, weet ik ook dat mijn konijn ze kan eten”

“Ik had nog nooit een teek gezien, tijdens de week voor het eerst. Nu weet ik ook hoe ik ermee moet om gaan”.

Hoewel de leerlingen niet per se nog vaardigheden van de week toepassen waren ze zelf verbaasd hoeveel van de ervaringen die ze hadden gedaan was bijgebleven:

“Als we al niet zulke leuke dingen deden ben ik ze wel vergeten, ik vond alles wel zo’n beetje leuk. Met de blinddoeken door het bos. Met de blinddoek op bomen zoeken. Huh, waarom kan ik geen Frans onthouden, maar dit wel?

Tips van de leerlingen

  1. Dat de lengte van de dag soms wat lang was. Voor de ene leerling waren de dagen lang, voor de andere kon het niet langer duren. De leerlingen moesten dan ook wel eerst 40 min fietsen om op het scouting terrein te komen. Dat was in principe geen probleem, maar maakte de dagen wel extra lang.
  2. Een avondprogramma hadden veel leerlingen leuk gevonden.
  3. Iets voor als het regent (maar het was ook leuk om samen een tarp over ons hoofd te trekken)

Tops van de leerlingen

  1. Elke dag een hoofdactiviteit en elke dag andere activiteiten gaf veel afwisseling.
  2. Elke dag andere docent mee voor de afwisseling was ook leuk
  3. Je leert echt door zelf te oefenen, door het echt te doen
  4. Voedselbosactiviteit als allerlaatste, leuk als excursie
  5. Groepsgrootte van 20 leerlingen was goed en iedereen was gemotiveerd.
  6. Fijn dat er ook vrije tijd was.
  7. Speurtocht en vossentocht waren heel leuk. In een week leer je elkaar toch wel goed kennen.
  8. Overal zit wel wat leuks aan, ook al waren we verdwaald, was ook wel weer grappig.

De eindconclusie van de leerlingen was:

“Ik denk wel dat het voor iedereen geschikt is, maar ik denk niet dat iedereen het leuk vindt. Het is dus wel iets dat mensen het kunnen kiezen, ook om klieren te voorkomen”.

“Ik denk dat je er heel veel kinderen blij mee kan maken met zo’n week. De druk van de eindtoets zat in de weg, maar toen die er niet was, toen wilde iedereen mee”.

“Na de week kwam ik veel meer buiten. Ik was daarna ook veel vrolijker, hoewel ik wel verbrand was”.

En nu?

“ Nu zit ik niet zo heel veel buiten, maar vooral op school…” zei een van de leerlingen.

Wel, wel zullen we daar verandering in brengen? Volgens mij zien de leerlingen het wel zitten! In iedergeval bij het Corlaer…. Ook bij jou op school? In dat geval, meld je aan voor een natuurdag, 3-daagse of week bij Wageningen Pre-University!