Oproep

MAPP-D studie: Vertering van melk en plantaardige dranken

Tegenwoordig worden er steeds meer plantaardige dranken geconsumeerd als alternatief voor koemelk, niet alleen vanwege een lactose en/of koemelkallergie, maar ook vanwege de mogelijk positieve impact op het milieu en de gezondheid. De voedingswaarde van deze plantaardige dranken is echter niet hetzelfde als die van koemelk. Met name het eiwitgehalte en de eiwitkwaliteit zijn lager in plantaardige dranken ten opzichte van koemelk. Met dit onderzoek willen we meer inzicht krijgen in het effect van de eiwitsamenstelling van plantaardige dranken op het maaggedrag en de eiwitopname in vergelijking met koemelk.

Wat staat er voor u tegenover?

• U levert een belangrijke bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek
  • Een financiële vergoeding van € 270,-

U komt in aanmerking voor deelname aan dit onderzoek wanneer u:

• Man bent
  • Tussen de 18 en 45 jaar oud bent
  • Gezond gewicht heeft (BMI 18.5-25 kg/m2)
  • Een goede algemene gezondheid heeft
  • Geen intolerantie en/of allergie heeft voor koemelkeiwitten, lactose en/of gluten
  • Geen contra-indicaties heeft voor MRI, bijvoorbeeld een pacemaker, niet verwijderbare piercings, of claustrofobie
  • Niet rookt

Wat wordt er van u verwacht?

Voorafgaand aan het onderzoek:

• Woont u een online informatiesessie bij (~15min) waar u informatie krijgt en vragen kunt stellen over het onderzoek.
  • Komt u 1x naar Wageningen Universiteit voor een screeningsessie (~30 min) waar u een informed consent tekent, een geschiktheidsvragenlijst invult, een plantaardige drank proeft en uw Hb gemeten wordt door middel van een vingerprik.

Bij deelname aan het onderzoek komt u:

2x nuchter ’s ochtends naar Ziekenhuis Gelderse Vallei voor een testsessie die ongeveer 5,5 uur duurt:

• U ondergaat eerst een korte MRI scan (duur: ongeveer 3 minuten in de scanner) en wordt er een canule gezet zodat wij bloed bij u kunnen afnemen
  • U drinkt 750 mL melk of plantaardige drank
  • Twee uur lang worden er MRI-scans gemaakt en af en toe bloed afgenomen
  • Vervolgens wordt er nog drie uur lang af en toe bloed afgenomen. Gedurende deze tijd kunt u iets voor uzelf doen.
  • Helemaal aan het eind krijgt u nog wat te eten en te drinken en zit de sessie er op.

1x nuchter ’s ochtends naar Wageningen Universiteit, Helix, voor een testsessie die ongeveer 5,5 uur duurt:

• Er wordt een canule gezet zodat wij bloed bij u kunnen afnemen
  • U drinkt 750 mL plantaardige drank
  • Vijf uur lang wordt er af en toe bloed afgenomen. Gedurende deze vijf uur kunt u iets voor uzelf doen. Tijdens de eerste twee uur van deze metingen moet u wel op uw rug liggen.

Vragen?

Bent u geïnteresseerd in deelname aan de MAPP-D studie en wilt u er meer over weten? Lees dan onze informatiebrochure voor een uitgebreide omschrijving van het onderzoek. Wilt u zich aanmelden of heeft u vragen, neem dan contact op met het onderzoeksteam via mapp-d.study@wur.nl.