Lesbrief Stikstofkringloop
2 lesuren, geschikt voor 3HV.
In de media wordt veel geschreven en gediscussieerd over stikstof. Er komen veel begrippen langs: stikstofprobleem, stikstofreductie, stikstofuitstoot, stikstofdoel, stikstofbeleid, ... . Over welke stikstof gaat het hier? Leer er meer over in deze lesbrief
In de derde klas havo/vwo volgen leerlingen voor het eerst het vak scheikunde en maken een keuze welk profiel ze gaan kiezen. Niet alle leerlingen volgen scheikunde in de bovenbouw. Om toch alle leerlingen kennis te laten maken met de basis van het stikstofprobleem is deze lesbrief over de stikstofkringloop ontwikkeld.
De lesbrief kan behandeld worden in twee lessen (van ca. 45 minuten). De opzet van de lessen werkt volgens de expertmethode. De leerling verdiept zich in een onderwerp (verschillende stikstofverbindingen) en maakt hierover opdrachten en vervolgens koppelen de verschillende experts het geleerde aan elkaar terug.
Bij de lesbrief is ook een Lesson-Up-les ontwikkeld met daarin uitleg van de opdrachten, een filmpje en uitwerkingen van opdrachten.
Leerdoelen:
- Juiste informatie verzamelen uit informatieve teksten
- Juiste reactieschema's op stellen bij gegeven teksten
- Reactieschema's op zetten in kloppene reactievergelijkingen (microniveau)
- Een afbeelding kunnen schetsen (een infographic tekenen) bij de reactievergelijkingen (van micro- naar macroniveau)
- Kunnen uitleggen waaruit "het stikstofprobleem" onder andere bestaat
Auteurs
Simon Berg - Rembrant-College Veenendaal
Mieke Mogezomp - Hendrik Pierson College, Zetten
Netty van Marle - Het Streek Lyceum, Ede