Gezonder eten in restaurants door inzicht in gedrag
Mensen eten gezonder en voedsel wordt minder vaak weggegooid, als restaurants gebruik maken van inzicht in het gedrag van hun gasten. Wageningse onderzoekers ontwikkelen samen met restaurants en andere bedrijven nieuwe methoden om dat gedrag te onderzoeken – door keuzes van mensen in de werkelijkheid te volgen.
Living lab bij Van der Valk
Klanten in Van der Valk restaurants reageren positief als ze minder vlees en meer groente op hun bord krijgen. Bovendien wordt daardoor minder eten weggegooid. Dat bleek uit zogenaamde ‘real life’ experimenten die onderzoekers van Wageningen Economic Research hielden bij de restaurantketen. Klanten kregen 13 procent minder vlees, en twee keer zoveel groenten op hun bord als normaal. In enquêtes na afloop van het diner werd de reactie van de klanten gevraagd. Bovendien wogen studenten in de keuken de etensresten na, zodat bekend was wat mensen daadwerkelijk aten. De resultaten werden vergeleken met een controle meting in restaurants waar niets veranderd werd aan de borden.
Bij een gezonder aanbod werd een derde minder vlees weggegooid en meer groenten gegeten. Goed nieuws, niet alleen voor de gezondheid van de klant, want het is ook beter voor de planeet en minder duur voor het restaurant.
Project Food Value Impact
Het is een voorbeeld van het type onderzoek dat gedaan wordt in het publiek-private project Food Value Impact, waarin Wageningen Economic Research samenwerkt met een consortium van 20 bedrijven en non-profit organisaties. Het project gaat onder andere restaurants, horeca en producenten van maaltijdboxen nieuwe inzichten opleveren in het gedrag van consumenten.