Achtergrond

‘Gezamenlijk investeren in geavanceerde apparatuur is een boost voor het ecosysteem’

Surfix, spin-off van Wageningen University & Research (WUR), ontwikkelt met partners wereldwijd gevoelige tests voor point-of-care diagnostiek en oncologie. De startup maakte destijds een snelle groei door, mede dankzij een gezamenlijke investering in laboratoriumfaciliteiten in de beginfase. Luc Scheres, oprichter van Surfix, vertelt.

Nanocoatings ontwikkelen voor de medische sector, de landbouw en andere branches. Dat was bij de oprichting van Surfix in 2011 het vertrekpunt. ‘Gaandeweg zijn we ons steeds meer gaan richten op lab-on-a-chip technologie en point-of-care-diagnostiek: methodes om laboratoriumtests uit te voeren naast of in de buurt van het bed van de patiënt,’ vertelt Scheres, die in 2010 cum laude promoveerde bij de leerstoelgroep Organische Chemie van Wageningen University & Research.

Eigen aanbod

In de afgelopen jaren bracht de ondernemer nog meer focus aan in zijn bedrijf. ‘Aanvankelijk deden we contractresearch voor klanten, maar op enig moment besloten we ons eigen aanbod te ontwikkelen, met de gepatenteerde technologie die we in huis hadden.’

De methode van Surfix koppelt de principes van lab-on-a-chip aan nanotechnologie, fotonische biosensoren en liquid biopsie. Microscopisch kleine kanalen op de testcartridge sturen een bloedmonster langs een aantal biosensoren. Vervolgens worden aan kanker gerelateerde biomarkers gemeten op een heel klein chipje dat gebruikt maakt van fotonen (licht).

De hele patient journey

Surfix telt inmiddels dertig medewerkers en werkt samen met een groot aantal partners wereldwijd. ‘We ontwikkelen, op basis onze technologie, toepassingen voor de hele patient journey: van de eerste diagnose tot onderzoek naar het effect van chemokuren. Onze partners brengen die tests daarna op de markt.’

De subsidie voor het opzetten van een incubator-laboratorium in het Plus Ultra I-gebouw op Wageningen Campus, kort na de oprichting van Surfix beschikbaar gesteld via het Shared Research Facilities-platform, kwam als geroepen. ‘Voor het bestuderen en ontwikkelen van coatings is dure apparatuur nodig. Die kon ik toen nog niet betalen,’ zegt Scheres. In het incubator-lab beschikte de ondernemer over een breed scala aan meetapparatuur.

Aanvullend investeerde Scheres, wederom via het Shared Research Facilities-platform en samen met een viertal Wageningse onderzoeksgroepen, in een imaging ellipsometer: een apparaat waarmee je de dikte van nanolagen kunt meten. De eerste jaren was Surfix beheerder van de onderzoeksapparatuur en konden andere gebruikers er terecht voor eigen gebruik, training en advies. ‘Na onze overstap naar point-of-care diagnostiek heeft de WUR-leerstoelgroep Organische Chemie het apparaat overgenomen, waar het nog steeds open staat voor gedeeld gebruik,’ aldus de ondernemer.

Meten aan nanolagen

Surfix, inmiddels te groot voor het incubator-lab, beschikt nu zelf over een goed geoutilleerd laboratorium. ‘We maken via het Shared Research Facilities-platform wel nog steeds gebruik van geavanceerde apparatuur,’ zegt Scheres. ‘En we hebben commitment afgegeven voor toekomstige gezamenlijke investering met subsidie van Shared Research Facilities in een X-Ray Photo Electron Spectrometer, een apparaat waarmee je kunt meten aan extreem dunne nanolaagjes.’

Boost voor het ecosysteem

Een platform als Shared Research Facilities is volgens Scheres van grote toegevoegde waarde voor startende ondernemers. ‘Andere universiteiten hebben ook funding-routes voor apparatuur, maar daarbij moet je vaak een lening afsluiten. Het mooie aan het Shared Research Facilities-platform is dat je betaalt naar gebruik, en dat de kosten worden uitgesmeerd over de jaren waarin je de apparatuur wilt gebruiken. Blijk je een faciliteit of apparatuur bij nader inzien vaker nodig te hebben dan gedacht, dan betaal je later alsnog bij tegen hetzelfde afgesproken tarief.’

Samen investeren in gedeelde faciliteiten betekent een boost voor het hele ecosysteem, benadrukt Scheres: ‘Je biedt niet alleen jezelf, maar ook andere bedrijven de kans geavanceerde apparatuur te gebruiken en daarmee sneller te groeien.’

Kom meer te weten over de deelnemers van shared facilities en hun ervaringen.