Onderwijstype

Wereldburgerschap en duurzaamheid: aan de slag met je eigen schoolvisie

Iedere school staat van tijd tot tijd voor de uitdaging om zijn visie te (her)formuleren. Dit is het moment om daarin onderwerpen als burgerschap en duurzaamheid te verankeren. Je zou het ook ecologisch wereldburgerschap kunnen noemen.

Organisator Wageningen Pre-University

vr 31 januari 2025 09:30 tot 16:00

Prijs € 300,00

Hoe geef je daar als school vorm aan vanuit je eigen identiteit. Wat betekent dit voor de pedagogiek en de didactiek en de praktische keuzes die je maakt. Hoe ga je docenten en leerlingen een rol geven in het formuleren en uitwerken van deze visie.

In deze training voor leidinggevenden gaan we kijken naar inhoud en proces. Aan de hand van de Whole School Approach nemen we daarin de leerling, de docent, de ouders, de leefomgeving, de wereld en de organisatie mee. Je verdiept je eigen perspectief op onderwijs. De training biedt verdiepende kennis over pedagogiek en didactiek, handreikingen voor een procesaanpak en uitwisseling met collega's. Je zet concrete stappen op de weg die je aan het bewandelen bent richting de uitwerking van jouw schoolvisie of aanpak voor burgerschapsonderwijs.

Inhoud van de nascholing

Leerlinggericht Onderwijs
We onderzoeken hoe je een schoolvisie kunt ontwikkelen die gericht is op het bevorderen van wereldburgerschap en duurzaamheid bij leerlingen. We bespreken manieren om leerlingen te betrekken bij milieuvriendelijke initiatieven en hoe je hen kunt voorbereiden op een actieve rol in de samenleving.

Leefomgeving en Wereld
In deze module kijken we naar de impact van de leefomgeving en de bredere wereld op het onderwijs. We bespreken hoe je leerlingen bewust kunt maken van mondiale vraagstukken zoals klimaatverandering, sociale rechtvaardigheid en culturele diversiteit.

Innovatief Onderwijs
Ontdek de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van wereldburgerschap en duurzaamheid in het onderwijs. We delen best practices en innovatieve lesmethoden die je direct kunt toepassen om je leerlingen te inspireren en te motiveren.

Docentenondersteuning
Leer hoe je je docenten kunt ondersteunen bij het integreren van duurzaamheid en wereldburgerschap in hun lessen. We bieden praktische tips en hulpmiddelen om docenten te helpen deze belangrijke thema's effectief en inspirerend over te brengen.

Organisatieontwikkeling
We behandelen strategieën voor het ontwikkelen van een schoolbrede visie op duurzaamheid en wereldburgerschap. Dit omvat beleidsvorming, het creëren van een duurzame schoolcultuur en het betrekken van de hele schoolgemeenschap bij deze thema's.

Opbrengst

Naast theoretische kennis, maak je ook kennis met de praktische toepassingen van wereldburgerschap en duurzaamheid in onderzoeksprojecten. Door deel te nemen aan deze nascholing, ben je beter uitgerust om een moderne en toekomstgerichte schoolvisie te ontwikkelen. Je krijgt de tools en kennis om je schoolorganisatie te transformeren en een positieve impact te maken op zowel je leerlingen als de bredere gemeenschap.

Inschrijven voor nascholing

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van al onze nascholingen? Abonneer je gratis op de nieuwsbrief van Wageningen Pre-University.