Alumnibijeenkomst

Vereniging voor Landbouwgeschiedenis (VLG) - Studiemiddag Veranderingen in boerenbedrijf - 18 mei 2022

De Vereniging voor Landbouwgeschiedenis is een boeiend en belangrijk ontmoetingspunt voor iedereen die is geïnteresseerd in platteland en landbouw en de geschiedenis ervan. Door hierin te participeren zorgt u dat het platteland en de landbouw zichtbaar blijven in de geschiedenis en in het maatschappelijk debat. VLG organiseert op woensdag 18 mei 2022 hun studiedag op Wageningen Campus.

Organisator VLG Vereniging voor Landbouwgeschiedenis

wo 18 mei 2022 14:00 tot 17:30

Locatie Orion, gebouwnummer 103
Bronland 1
6708 WH Wageningen
Zaal/kamer B3031/3032.

Studiemiddag
"Het ideaal in de praktijk verbeeld,
veranderingen in het boerenbedrijf: wens en werkelijkheid"

De studiemiddag van VLG gaat over nieuwe bronnen voor historisch onderzoek. Historici zijn gewend aan het werken met papieren bronnen. Voor de periode vanaf het begin van de 20e eeuw komt een nieuw type bron ter beschikking: film en videomateriaal. Dat biedt geweldige nieuwe mogelijkheden om het verleden te doorgronden. Beeld – zeker bewegend beeld – zegt meer dan duizend woorden. Maar het stelt ons ook voor nieuwe problemen. Bronnen geven immers nooit direct het verleden weer, maar een interpretatie van het verleden door een tijdgenoot, die weer door de historicus moet worden geïnterpreteerd. Bij film en
Vereniging voor Landbouwgeschiedenis

video’s zijn de mogelijkheden tot manipulatie nog veel groter dan bij onze oude vertrouwde papieren bronnen. Hoe gaan we daarmee om? Op deze studiemiddag gaan we bekijken wat de mogelijkheden en de valkuilen zijn bij het werken met deze spannende nieuwe bronnen. Peter Veer zal ingaan op de voorlichtingsfilms van het ministerie van landbouw. Annejet Brandsma zal een introductie geven op haar documentaire Vrouwen van het land, en we gaan die documentaire en een voorlichtingsfilm ook bekijken.

Bekijk hieronder het programma en informatie over de sprekers.

Programma & sprekers

Sprekers

Dr. Peter Veer - Introductie en landbouwvoorlichtingsfilms van na 1945

Mw. Annejet Brandsma - Introductie documentaire Vrouwen van het land

Vereniging voor Landbouwgeschiedenis

Secretariaat Vereniging voor Landbouwgeschiedenis
P/a: Rural and environmental history Wageningen University & Research
Hollandseweg 1
6706 KN Wageningen
Telefoon: 0317-482584
Email: office.rhi@wur.nl
Website: www.landbouwgeschiedenis.nl

Lid worden & cadeau

De VLG is een boeiend en belangrijk ontmoetingspunt voor iedereen die is geïnteresseerd in platteland en landbouw en de geschiedenis ervan. Door hierin te participeren zorgt u dat het platteland en de landbouw zichtbaar blijven in de geschiedenis en in het maatschappelijk debat.

U kunt lid worden door een mail te sturen naar office.rhi@wur.nl of door te bellen naar 0317-482584. U kunt ook naar onze website gaan: www.landbouwgeschiedenis.nl en daar klikken op e-secretaris; in uw mail vermeldt u uw naam en adres.

De contributie is 10 euro per jaar.
U krijgt dan als welkomstgeschenk het monumentale boek van Jan Bieleman Boeren in Nederland cadeau en u ontvangt 2 x per jaar post over de studiedagen van de vereniging. Verder kunt u tegen korting boeken bij de VLG kopen.