Promotie

The Future Face of the Last Frontier - Boreal Forest Resilience to Global Change

Promovendus R (Ronny) Rotbarth MSc
Promotor dr. M (Milena) Holmgren Urba
Copromotor prof.dr. M (Marten) Scheffer
Organisatie Wageningen University, Leerstoelgroep Aquatische ecologie en waterkwaliteitsbeheer

ma 23 september 2024 15:30 tot 17:00

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Klimaat speelt een cruciale rol in waar verschillende natuurlijke omgevingen, of biomen, over de hele wereld voorkomen. Naarmate het klimaat verandert, kunnen deze biomen zich verplaatsen naar nieuwe locaties die beter bij hen passen. Mijn onderzoek richt zich op de vraag of boreale bossen, de grote bossen van Siberië, Scandinavië, Alaska en Canada, door klimaatverandering naar het noorden verschuiven en hoe deze verschuiving hun belangrijke rol voor het wereldklimaat kan beïnvloeden. Met behulp van satellietgegevens, veldobservaties en verschillende modellen heb ik ontdekt dat boreale bossen inderdaad naar het noorden verschuiven. Deze verschuiving zal waarschijnlijk de komende decennia doorgaan. De snelheid van verandering verschilt echter tussen de zuidelijke en noordelijke randen van deze bossen, wat suggereert dat ze in totaal kunnen krimpen. Een factor die bijdraagt aan deze krimp is de toenemende uitbraak van insecten. Een vermindering van boreale bossen kan hun vermogen om koolstof op te slaan aanzienlijk beïnvloeden, en daarmee hun vermogen om het wereldklimaat te reguleren.