Promotie
Learning to navigate classroom dynamics
Samenvatting
Dit onderzoek richtte zich op het in kaart brengen van de aandacht voor klassenmanagement in het werkplekcurriculum van de lerarenopleiding. Daarnaast is de relatie tussen klassenmanagement leerprocessen en leeruitkomsten onderzocht. Hoewel de aandacht voor klassenmanagement breed is, toont dit onderzoek aan dat 'het ontwikkelen van interpersoonlijke relaties' de meest vitale component was in het leren van aanstaande leraren. Wat betreft de leerprocessen van aanstaande leraren werden vier patronen gevonden: 'Kennisgericht', 'Feedbackgericht', 'Inspiratiegericht' en 'Praktijkgericht'. Deze profielen verschilden in de wijze waarop aanstaande leraren theorie gebruiken, de rol waarop ze lerarenopleiders nodig hadden en het zelfregulerend leren. Op basis van deze resultaten is een interventie ontworpen om het klassenmanagement leren van aanstaande leraren te bevorderen. De aanstaande leraren hebben deze interventie als effectief ervaren. Ook lieten de resultaten zien dat de interventie helpend was voor de aanstaande leraren in het verkrijgen van focus en structuur in het klassenmanagement leerproces, en leidt de interventie tot het opdoen van een grote variatie aan kennis en inzichten.