Promotie

From plant to fungal biomass Agaricus bisporus can utilise lignin and humic substances

Promovendus K (Katharina) Duran MSc
Promotor dr.ir. MA (Mirjam) Kabel
Copromotor prof.dr. RNJ (Rob) Comans
Externe copromotor Prof. Dr. Thom Kuypers
Organisatie Wageningen University, Food Chemistry

vr 8 december 2023 11:00 tot 12:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Een van de meest geproduceerde paddenstoelen wereldwijd is de eetbare witte champignon (Agaricus bisporus). Deze schimmel groeit op substraat dat is gebaseerd op laagwaardige ingrediënten, zoals stro gemengd met paardenmest, wat een serie biotransformaties heeft ondergaan. Tijdens een korte microbiële compostering ontwikkelt zich een zwartachtige laag op het stro, en deze laag is geïsoleerd en geanalyseerd. De zwarte laag blijkt rijk in humus achtige componenten en lignine-stikstof achtige complexen, en verdwijnt tijdens de groei van A. bisporus. Ook is substantiële lignine (van de stro) afbraak gevonden, zowel tijdens de microbiële compostering als tijdens de schimmel groei. Interessant is dat A. bisporus niet alleen lignine afbraak laat zien, maar dat nu is bewezen dat lignine door de schimmel gebruikt kan worden als koolstof bron en nutriënt.