Activiteit

Facilitating pluralistic and inclusive visioning and scenario development for living in harmony with nature: Exploring the Nature Futures Framework from IPBES

Een COP16-side event georganiseerd in samenwerking met de IPBES Task Force on Scenarios and Models. Ontdek hoe het Nature Futures Framework (NFF) de richting kan aangeven voor de ontwikkeling van scenario's die rekening houden met de veelheid aan natuurwaarden. Deze sessie presenteert voorbeelden van NFF-toepassingen wereldwijd en bespreekt de potentiële rol ervan ter ondersteuning van biodiversiteit, duurzame ontwikkeling en betrokkenheid van lokale gemeenschappen.

Organisator Wageningen University & Research

di 22 oktober 2024 22:00 tot 23:15

Locatie Netherlands Pavillion, COP16
Het Nature Futures Framework (NFF) is een flexibel hulpmiddel ter ondersteuning van de ontwikkeling van scenario's en modellen van mogelijke toekomsten voor mensen, de natuur en Moeder Aarde. Het toont wereldwijde relevantie en aanpasbaarheid in verschillende ecosystemen en contexten. Het vermogen om verschillende waardesystemen te integreren en om aan te sluiten bij gevestigde kaders zoals Shared Socio-economic Pathways benadrukt het potentieel voor grootschalige, inclusieve scenarioplanning.

Hoewel de basis van het NFF, ontwikkeld door de IPBES Task Force on Scenarios and Models, in 2022 werd verwelkomd door de plenaire vergadering van het IPBES, bevindt de verspreiding en het bereik ervan onder zowel wetenschappelijke gemeenschappen als beleidsmakers zich nog in een embryonaal stadium. Daarom zal deze sessie zich richten op het verkennen van de toepassing van het NFF als een instrument om scenario's te bedenken en te ontwikkelen voor de natuur en de bijdrage van de natuur aan mensen en daarbuiten. Er zal worden belicht hoe het NFF verschillende waardeperspectieven kan integreren, waaronder intrinsieke, instrumentele en relationele waarden van de natuur, om beleidsvorming en strategische planning te onderbouwen en er zullen inzichten worden gepresenteerd van lopende projecten in verschillende internationale verbanden, waaronder voorbeelden, die laten zien hoe op het NFF gebaseerde scenario's kunnen worden gebruikt om een duurzame en inclusieve toekomst van de natuur te realiseren. Het evenement zal ook uitnodigen tot een discussie over hiaten en uitdagingen bij het gebruik van het NFF en onderzoeken hoe deze kunnen worden aangepakt.