Promotie

Defining the window of opportunity of prenylated phenolics as natural antimicrobials – extraction, antimicrobial activity, and impact on the intestinal epithelium

Promovendus S (Sarah) van Dinteren MSc
Promotor prof.dr.ir. JP (Jean-Paul) Vincken
Copromotor dr. CM (Carla) Araya Cloutier
dr. J (Jocelijn) Meijerink
Organisatie Wageningen University, Food Chemistry, Humane Voeding & Gezondheid

ma 26 augustus 2024 11:00 tot 12:30

Locatie Omnia, gebouwnummer 105
Hoge Steeg 2
6708 PH Wageningen
+31 (0)317 - 484 500
Zaal/kamer Auditorium

Samenvatting

Geprenyleerde fenolen, gevonden in planten van de Fabaceae-familie zoals zoethoutwortel, zijn veelbelovende antimicrobiële middelen. Dit proefschrift had als doel deze verbindingen te extraheren uit afvalstromen van zoethoutwortels te valoriseren en hun antimicrobiële activiteit te onderzoeken. Dit onderzoek toonde aan dat extracten van economisch relevante zoethoutsoorten sterke antibacteriële activiteit hebben tegen bederf- en pathogene bacteriën. Uitgebreide structuur-activiteit analyse liet zien dat actieve verbindingen twee prenyl-groepen op het skelet hebben en een langgerekte vorm. Daarnaast onderzocht de studie de veiligheid van deze verbindingen door hun impact op darmcellen te evalueren met behulp van geavanceerde in vitro modellen. Met behulp van het meest fysiologisch relevante model (namelijk “apical-out” darm organoïden) ontdekten we dat darmcellen over het algemeen goed bestand waren tegen deze verbindingen. Deze bevindingen suggereren dat geprenyleerde fenolen, zoals die uit de afvalstromen van zoethout, mogelijk gevaloriseerd kunnen worden als natuurlijke antimicrobiële middelen in voedselconversering, in persoonlijke verzorgingsproducten, of voor de ontwikkeling van antibiotica.