Promotie
Blended Leren in het hoger onderwijs vanuit een duurzaamheidsperspectief
Samenvatting
Door het aanbieden van online lessen hoeven studenten
minder vaak naar de hogeschool of universiteit te reizen en daarmee kan de CO2-
voetafdruk van een hoger onderwijsinstelling aanzienlijk verlaagd worden. Dit
promotieonderzoek onderzoekt met een interdisciplinaire aanpak hoe
het onderwijs kan worden verbeterd met aandacht voor zowel onderwijs- als
duurzaamheidsaspecten. Om dit te
bewerkstelligen werden eerst de voor- en nadelen van online onderwijs als
maatregel om de CO2-voetafdruk te verminderen onderzocht en
aansluitend het reisgedrag van studenten in relatie tot het leren op de
hogeschool. Als meest veelbelovende oplossing kwam een mix van online en fysiek
onderwijs, zogenaamd blended leren, met fysiek onderwijs geclusterd op twee of
drie dagen per week te voorschijn. Op basis van deze vooronderstelling werden
pedagogische ontwerpprincipes en aanbevelingen ontwikkeld om de
onderwijskwaliteit te behouden en de ontwikkeling van duurzaamheidscompetenties
te bevorderen. Deze principes werden toegepast en geƫvalueerd bij het ontwerp
en implementatie van een duurzame blended minor aan Avans Hogeschool.