Bruinvissen tellen vanuit een vliegtuig
Wageningen Marine Research is specialist op het gebied van tellingen van bruinvissen vanuit een vliegtuig. Op de Noordzee wordt deze methode gebruikt om de grootte van de bruinvispopulatie vast te stellen. Daarnaast worden de tellingen gebruikt om de effecten te meten van de bouw van windparken, uitbreiding van industrie en andere activiteiten.
Wageningen Marine Research gebruikt voor de vliegtuigtellingen een klein vliegtuig met uitstekende bolle ramen, zodat de twee waarnemers goed naar beneden en onder het vliegtuig kunnen kijken. Een derde persoon voert de waarnemingen real time in en noteert verdere bijzonderheden, zoals bijvoorbeeld de weersomstandigheden.
Het vliegtuig vliegt op een vaste hoogte van 600 voet (183 m) en de tellingen (surveys) worden alleen uitgevoerd bij een zeewind lager dan 3 Beaufort. Tellingen van bruinvissen vinden plaats volgens de zogenoemde "Distance sampling lijn transectmethode", waarbij in vooraf bepaalde lijnen (transecten) over zee wordt gevlogen en wordt bepaald wat de afstand van de bruinvis tot die lijn is.
Omstandigheden en Methode
Bij het ontwerp van de surveys en analyse van de data wordt rekening gehouden met variatie in waarnemingen door verschillende weersomstandigheden, waarnemers en vliegtuigen, zodat de resultaten statistisch goed kunnen worden onderbouwd. Om te schatten welk deel van de bruinvissen op een transect door de waarnemers wordt gezien, wordt de ‘racetrack’ methode gebruikt. Bij deze methode cirkelt het vliegtuig terug na een observatie, om te controleren of het dier nogmaals gezien wordt.
Toepassingen vliegtuigtellingen
Tellingen van bruinvissen vanuit de lucht wordt ingezet voor het schatten van de grootte van de bruinvispopulatie in de Nederlandse Noordzee. Ook wordt het gebruikt voor het in kaart brengen van lokale effecten van offshore windparken, bouwwerkzaamheden in havens of andere menselijke activiteiten.
Het voordeel boven tellingen vanaf schepen is, dat dieren gedurende de telling niet weg kunnen zwemmen voordat ze zijn geteld. Ook zijn de schuwe en onopvallende bruinvissen vanuit de lucht beter te zien dan vanaf een schip. Met een vliegtuig kan in dezelfde tijd bovendien een groter gebied geteld worden dan vanaf een schip.
Kwaliteitsborging
Medewerkers van Wageningen Marine Research zijn getraind in "Distance sampling technieken" en geven zelf ook trainingen. Ze hebben ervaring met modellen die verspreiding van bruinvissen in kaart brengen. Wageningen Marine Research onderhoudt ook de nationale database met waarnemingen van bruinvissen.
Wetenschappelijke publicaties
-
Abundance of harbour porpoises (Phocoena phocoena) on the Dutch Continental Shelf, aerial surveys 2012-2017
Lutra (2018), Volume: 61 - ISSN 0024-7634 - p. 127-136. -
Seasonal habitat-based density models for a marine top predator, the harbor porpoise, in a dynamic environment
Ecosphere (2016), Volume: 7, Issue: 6 - ISSN 2150-8925 -
Distribution maps of cetacean and seabird populations in the North‐East Atlantic
Journal of Applied Ecology (2020), Volume: 57, Issue: 2 - ISSN 0021-8901 - p. 253-269. -
Abundance of harbour porpoises (Phocoena phocoena) on the Dutch Continental Shelf, aerial surveys in July 2010 - March 2011
Lutra (2013), Volume: 56, Issue: 1 - ISSN 0024-7634 - p. 45-57. -
Using aerial surveys to estimate density and distribution of harbour porpoises in Dutch waters
Journal of Sea Research (2012), Volume: 69 - ISSN 1385-1101 - p. 1-7.
Rapporten
-
Marine mammal surveys in Dutch waters in 2012
Den Burg: IMARES (Report / IMARES Wageningen UR C038/13) -
Shortlist Masterplan wind Aerial surveys of harbour popoises on the Dutch Continental Shelf
Den Helder: IMARES (Report / IMARES Wageningen UR C103/11) -
Distribution and density of harbour popoises in Dutch North Sea waters
Texel: IMARES (Report / Wageningen IMARES nr. C125/09)