Nieuw geavanceerd NMR-instrument voor Wageningse onderzoekers

30 april 2020

De Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur kent 17,9 miljoen euro toe aan de uitbreiding van een nationaal netwerk van hoogveld NMR centra. Als een van de vier kernleden van dit uNMR-NL consortium, ontvangt Wageningen University & Research drie miljoen euro om te besteden aan een nieuw, geavanceerd 14 Tesla NMR instrument, wetenschappelijke staf en infrastructurele ondersteuning. Dat maakte NWO vandaag bekend.

Kernspinresonantie (NMR) en imaging (MRI) gebruiken magnetische eigenschappen van atoomkernen om structuur en dynamica van moleculen in materialen en levende organismen te bestuderen. uNMR-NL is opgezet met één centraal NMR instrument met uitgebreide mogelijkheden. Dit wordt nu uitgebouwd tot een netwerk van NMR faciliteiten met nieuwe instrumenten en upgrades door heel Nederland om de toegankelijkheid en uitwisseling van expertise tussen de deelnemende groepen te versterken.

Verheugd

De toekenning betekent met name een erkenning van de onderscheidende bijdragen van het Laboratorium voor Biofysica en het Laboratorium voor BioNanoTechnologie aan de ontwikkeling van geavanceerde magnetische resonantiespectroscopie (NMR) en imaging (MRI) methodes.

“Het MAGNEFY-centrum is verheugd om deze investeringen in onze magnetische resonantie voorzieningen te ontvangen. Dit gaat het onderzoek in verschillende onderzoeksprogramma’s binnen Wageningen versnellen, waaronder onderzoek aan duurzame gewasproductie, gezonde en smakelijke voeding, plantontwikkeling, groei van biofilms, en innovatieve (nano)materialen voor gezondheidstoepassingen, en (bio)katalyse,” aldus Maarten Smulders, voorzitter van de MAGNEtic resonance research FacilitY, MAGNEFY, binnen WUR.

Hoofdaanvrager van de uNMR-NL Grid is prof. dr. M.H. Baldus van de Universiteit Utrecht. De andere twee partners zijn de Universiteit Leiden en de Radboud Universiteit Nijmegen.

Honorering UNLOCK

In het kader van de Nationale Roadmap kende NWO ook miljoenen euro toe aan voor de faciliteit UNLOCK, met hoofdaanvrager WUR en partner TU Delft, en een derde voorstel waar WUR zijdelings bij betrokken is: ‘Renewal of the National Marine research Facilities; critical research instrumentation’ van NIOZ, dat ondersteund is door Tammo Bult (WMR) en Thijs Ettema (Microbiologie). WUR ontvangt geen financiële middelen uit deze toekenning, maar WUR-onderzoekers kunnen wel gebruikmaken van de infrastructuur.