De titelafbeelding toont verschillende vormen van recycling, van het maken van nieuwe tassen tot het gebruik van zonne-energie.

Samenwerken met ons: ons werkproces

Society Based Education (SBE) verbindt vragen uit de samenleving (van bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen) met het onderwijs van Wageningen University & Research (WUR). We helpen je bij het formuleren van je vraag, het omzetten daarvan in een studentenproject en het matchen van je project met een passend bachelor- of mastervak aan de WUR.

Voor welk soort vragen kunnen we studentenprojecten formuleren?

Je kunt met studenten samenwerken aan een breed scala van onderwerpen die aansluiten bij de domeinen van WUR:

Deze afbeelding toont de domeinen van WUR en daarmee ook de onderwerpen voor studentenprojecten: Agrotechnologie & Voedingswetenschappen, dierwetenschappen, milieuwetenschappen, Plantenwetenschappen en Sociale wetenschappen

Binnen deze domeinen zoeken we naar projecten die complexe maatschappelijke uitdagingen aanpakken, zoals biodiversiteit, klimaatverandering, circulaire en biobased economie, voedselvoorziening of gezonde samenlevingen – om er een aantal te noemen. Twijfel je of jouw projectidee past bij deze omschrijving? Neem gerust contact met ons op en we zullen samen naar de mogelijkheden kijken.

Overweeg je om met studenten samen te werken? Zo werkt het

Gedurende het hele academische jaar zijn er verschillende bachelor- en mastervakken waarin studenten in teams samenwerken aan real-life casussen. Dit zijn kortlopende opdrachten waarbij studenten inter- of monodisciplinair werken, fulltime of parttime, voor een periode variërend van 3 tot 12 weken (afhankelijk van het vak). Projectideeën voor studenten kunnen op elk moment worden ingediend.

Ons grootste vak is Academic Consultancy Training (ACT), waarbij een groep masterstudenten met verschillende expertises consultant wordt voor een echte organisatie. Elk jaar zijn er 5 momenten voor het vak ACT. Deze zijn in september, november, januari, maart en mei. Meer informatie over dit vak vind je op onze ACT pagina.

Hier vind je een overview van andere vakken waar we mee samenwerken.

Als je opzoek bent naar een student die via een stage betrokken kan zijn bij de project, neem dan contact op met de Student Career Services.

Hoe ziet een samenwerking eruit?

Onderstaande afbeelding geeft een schematisch overzicht van de procedure en de stappen die we nemen nadat je je idee, vraag of projectbeschrijving hebt ingediend. Houd er rekening mee dat de tijdlijn en de stappen van de samenwerking per vak en per type vraag zullen verschillen.

De afbeelding beschrijft het proces van een samenwerking. In de eerste 1-5 maanden tijdens de definitiefase dien je je idee in en heb je een gesprek met SBE. Tijdens de projectontwikkeling is er feedback op het draft projectvoorstel, waarna een definitief projectvoorstel volgt. Daarna volgt de projectselectie en vervolgens de projectuitvoering (te beginnen met de eerste bijeenkomst met de studenten), die ongeveer 3-8 weken in beslag neemt. De projectuitvoering eindigt met een eindpresentatie van de projectresultaten en daarna volgt na 1 maand de evaluatie met SBE.

Geïnteresseerd?

Ontdek de mogelijkheden voor samenwerking door op onderstaande knop te klikken. Wil je eerst weten wat een samenwerking jou en je organisatie oplevert? Bekijk dan onze pagina over waarom samenwerken.