Op de afbeelding staat een 2D-beeld van diverse groepen mensen in een groene stedelijke omgeving.

Leerecosysteem Wageningen: Creëren van Wageningse wijken van de toekomst

Hoe kunnen we toekomstgerichte wijken bouwen in Wageningen, waar bewoners graag wonen, werken en bewegen, en tegelijkertijd de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken aanpakken? Society Based Education (SBE) maakt deel uit van een leerecosysteem dat antwoorden zoekt op deze vraag, in een proces van co-creatie van Wageningse Wijken van de Toekomst.

WUR werkt in een 3-jarig subsidietraject, dat loopt van mei 2023 tot april 2026, samen met de gemeente Wageningen, de bblthk (openbare bibliotheek), Impactorganisatie Thuis en de Regio FoodValley. We werken samen om een leerecosysteem op te zetten waarin men kan samenwerken, leren van maatschappelijke uitdagingen binnen de stad en de regio, of je nu student, docent, bewoner, maatschappelijk partner of werkzaam bent bij een Wagenings bedrijf.

Binnen WUR werken verschillende teams samen om dit leerecosysteem te creëren: SBE, de Wetenschapswinkel, Citizen Science Hub, en WUR onderzoekers en docenten die lokaal onderzoek doen en/of lokale praktijkvoorbeelden gebruiken in hun onderwijs.

Wijken van de Toekomst

Als collectief werken we pragmatisch aan het thema ‘Wijken van de toekomst’ door mensen samen te brengen en samen de wijken van morgen in Wageningen en de regio te ontwerpen. We willen langdurige samenwerkingsverbanden stimuleren en een breed scala aan belanghebbenden betrekken om het thema vanuit verschillende perspectieven aan te pakken.

Ben je benieuwd naar wat er onder andere gebeurt in de verschillende wijken in Wageningen? Wij hebben een kaart gemaakt van verschillende projecten in de wijken waar verschillende partners, zoals studenten, onderzoekers, docenten, bewoners en organisaties aan hebben bijgedragen. De kaart is zeker niet compleet, maar geeft een idee van de verscheidenheid aan projecten. Ontbreekt er een project dat er volgens jou echt op hoort te staan, neem dan contact met ons op.

Bekijk de kaart

Word onderdeel van het leerecosysteem

Wil je deel uitmaken van het leerecosysteem van Wageningen? Er zijn verschillende manieren waarop je betrokken kunt raken:

Voor Wageningers

Heb je vragen of onopgeloste uitdagingen binnen het onderwerp Wijken van de Toekomst in Wageningen (of omgeving)? Wil je samenwerken met WUR-studenten?

Ontdek wat er voor jou in zit

Voor WUR-docenten

Je kunt lokale real-life casussen zoeken om je vak te verrijken, studenten te motiveren en tegelijkertijd impact te creëren!

Voor WUR-onderzoekers

Doe je onderzoek in Wageningen en omgeving? Je kunt synergiën vinden door betrokken te raken.

Over het project: City Deal Kennis Maken

Dit 3-jarige project wordt financieel ondersteund door City Deal kennis Maken, een landelijk initiatief om het oplossen van maatschappelijke uitdagingen in steden te versnellen door onderzoekers, docenten en studenten op grote schaal te betrekken. Dit initiatief geeft invulling aan de ‘Stadsagenda’, een intentieovereenkomst tussen gemeente Wageningen en WUR om intensiever samen te werken in en voor de stad. Lees meer over City Deal Kennis Maken op hun website.