Dialogue

CineScience: Mad Max Fury Road

Wie is er aan de macht – en wat geeft macht? Mad Max: Fury Road geeft een inkijkje in een post-apocalyptische woestijnwereld waar aan de macht getornd wordt. Deze CineScience avond wordt ingeleid door Martijn Witjes, promovendus geo-informatiekunde bij WUR en OpenGeoHub. Om te voorkomen dat onze wereld net zo verschraalt als het landschap in deze film, is goede data nodig. Maar deze wordt door veel grote spelers in Martijn’s veld angstvallig achter slot en grendel gehouden, net zoals het water in de film. Wie een monopolie op het water en data heeft, dreigt ook een monopolie op de waarheid te hebben. Martijn laat zien dat het delen en combineren van data onderzoekers en beleidsmakers kan helpen om betere beslissingen te nemen. Hij zet je aan het denken over de vraag hoe open we eigenlijk moeten zijn – ook als je met die openheid wellicht een stukje macht inlevert.

Organisator Heerenstraat Theater

do 13 juni 2024 19:30

Locatie Heerenstraat Theater, Molenstraat 1b, Wageningen
Prijsomschrijving Standaard 11,- | CineVille & YoungWUR gratis
Een apocalyptische actiefilm in combinatie met een bijna filosofische inleiding: Het belooft een bijzondere avond te worden in het gloednieuwe Visum Mundi (voorheen de Aula van de universiteit). De inleiding is in het Engels. De film is Engels gesproken met Nederlandse ondertiteling.

Over Cinescience

Wageningen University & Research hecht veel waarde aan haar verbinding met de stad van Wageningen en haar inwoners. Met CineScience movietalks geven Wageningse onderzoekers een inkijkje in hun werk om een laagdrempelige en unieke wijze door hun onderzoek op een creatieve wijze te verbinden aan een zelfgekozen speelfilm.

Leer meer over de nieuwste wetenschappelijke inzichten, ontdek hoe ons dagelijkse leven linkt aan het onderzoek dat in Wageningen gedaan wordt en geniet van een prachtige film die aanzet tot een goed gesprek. En voor dat gesprek is genoeg ruimte tijdens de pauze of borrel – zowel met elkaar als met de onderzoeker.