Project
Houdbaarheid Begrepen
Doel van het publiek-private partnerschap van Houdbaarheid Begrepen is het terugdringen van houdbaarheidsdatum gerelateerde voedselverspilling in de supermarkt en bij consumenten thuis. De ontwikkeling van effectieve interventies in de interactie tussen de supermarkt en de consument staan centraal in dit project.
Ongeveer een derde van het voedsel bestemd voor menselijke consumptie in de hele voedselketen wordt weggegooid. Consumenten hebben hierin een aandeel van ca. 50%. Tijdens dit project draagt Wageningen University & Research samen met de betrokken partners bij aan de ontwikkeling van vernieuwende concepten en diensten op het snijvlak van supermarkt en consument. Oplossingsrichtingen die centraal staan en de hieraan gekoppelde innovatie-uitdagingen in dit project zijn:
Consument & Gedrag:
- Stimuleren van verkoop van producten voordat de THT- of TGT-datum verstrijkt
- Inzicht krijgen in en gebruik maken van zichtbaar aanwezige en aanvullende vormen van informatie op verpakkingen rondom de houdbaarheid, gebruik en bewaring voor de consument. Welke invloed hebben deze verschillende mogelijkheden op het weggooigedrag van consumenten?
Smart retailing:
- Verwaarding van onverkochte reststromen in nieuwe, consumentgerichte toepassingen
- Vergroten van inzicht op de relatie tussen het verloop van kwaliteit en houdbaarheid t.a.v. ontstaan derving in de supermarkt
- Inzetten van houdbaarheidverlengende technologie op het supermarktschap
De ontwikkelde kennis, best practices en geleerde lessen worden geïntegreerd, waardoor begripsvorming rond het thema houdbaarheid en haar relatie met het voorkomen van voedselverspilling wordt versterkt. De economische meerwaarde van het project is de reductie van derving in de retail en verspilling door de consument, en daarmee lagere kosten voor afvalverwerking en nieuwe bedrijvigheid.
Aanpak
De ontwikkelde innovaties en interventies zijn in samenwerking met de bedrijven uit het Consortium als proefstudies uitgevoerd.
Consument & Gedrag: In een verkennend onderzoek is de impact van de Too Good To Go consumenten-app op de vermindering van voedselverspilling in consumentenhuishoudens onderzocht. Via deze app kan een ‘magic box’ gekocht worden met voedsel dat anders verloren zou zijn gegaan. Het onderzoek liet zien dat het grootste deel van het voedsel van de ‘magic box’ wordt geconsumeerd. In samenwerking met de PPS Carve is een online survey uitgevoerd onder ruim 500 huishoudens naar de verspilling van een aantal specifieke voedingsmiddelen in relatie tot de vorm van conservering op het moment van de aankoop, nl. vers, bevroren en/of in blik/glas. De resultaten hiervan zijn beschreven in een wetenschappelijke paper. Verder is in een online survey onder 1.500 huishoudens onderzocht hoe weggooigedrag thuis in relatie tot de THT beïnvloed wordt door verschillende verpakkingskarakteristieken (voordeelvolume, afprijs-sticker, smart sensor), publicatie volgt binnenkort.
Smart Retailing: Er is onderzoek uitgevoerd naar hergebruik van reststromen op basis van een proefstudie naar herbestemmen van retourbrood (voor de productie van bier). Verder is voor een aantal productcategorieën, waaronder vers fruit en koelverse groenten in kaart gebracht welke factoren van belang zijn voor derving en hoe deze factoren met elkaar in verband staan d.m.v. een Fresh Case Cover analyse. Tevens is het kwaliteitsproces geanalyseerd. Ook is er een literatuurstudie naar de technische stand van zaken van de vernevelingstechniek voor kwaliteitsbehoud en kwaliteitsperceptie van versproducten op het supermarktschap uitgevoerd; en er is een Vraag- en Antwoorddocument voor supermarkten gemaakt om de relatie tussen verpakkingskeuzes en voedselverspilling te verduidelijken, waarbij ook ingegaan wordt op overwegingen rondom productkwaliteit, -houdbaarheid en informatie.
Publicaties
-
Fresh, frozen, or ambient food equivalents and their impact on food waste generation in Dutch households
Waste Management (2017), Volume: 67 - ISSN 0956-053X - p. 298-307. -
Handboek hergebruik reststromen supermarkt : Inhoudelijke bijdrage productie handboek op basis van de pilot van brood naar bier
Wageningen: Wageningen University & Research -
Too Good To Go concept contributes to less food waste from stores and at home
Wageningen: Wageningen Food & Biobased Research -
Impact of on-pack visual cues on household premeditated food waste
-
WUR: Too Good To Go is effectief instrument tegen voedselverspilling
-
The impact of Too Good To Go on food waste reduction at the consumer household level : An explorative study
Wageningen: Wageningen Food & Biobased Research (Report / Wageningen Food & Biobased Research 1975) - ISBN: 9789463951494 -
Reducing food waste via retail and food service interventions : Consumer responses to the concepts ‘VIV’ and ‘Too Good To Go’
-
Houdbaarheid Begrepen : Publiek-private samenwerking
-
Vraag en antwoord over verpakkingen in relatie tot houdbaarheid en duurzaamheid
Wageningen: Wageningen Food & Biobased Research (Wageningen Food & Biobased Research report 2045) -
Understanding Shelf life