Nieuws

Rens Vliegenthart en Sanne Kruikemeier versterken leerstoelgroep Strategische Communicatie

article_published_on_label
22 maart 2022

Rens Vliegenthart is per 1 juli benoemd tot leerstoelhouder Strategische Communicatie van Wageningen University & Research. Op 1 april start Sanne Kruikemeier bij dezelfde leerstoelgroep als persoonlijk hoogleraar op het gebied van digitale communicatie. Beide communicatiewetenschappers zijn nu nog verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Wij willen een nieuwe impuls geven aan het Wageningse onderzoek naar de rol die de media spelen in opinie- en beleidsvorming en gedragsverandering bij belangrijke maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, milieu en gezondheid’, aldus Vliegenthart.

Rens Vliegenthart

Rens Vliegenthart studeerde politicologie en sociaal-culturele wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens die studies raakte hij geïnteresseerd naar de rol van de media in politieke campagnes. In 2007 verdedigde hij cum laude zijn proefschrift ‘Framing Immigration and Integration’ over het politieke en publieke debat over immigratie en integratie in Nederland. Na zijn promotie was hij werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam, sinds 2013 als hoogleraar Media en Samenleving. Sinds 2018 was hij daar wetenschappelijk directeur van de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR).

Vliegenthart is gespecialiseerd in (computergestuurde) inhoudsanalyses van media en onderzoek naar de langetermijneffecten van mediaberichtgeving op de samenleving, op burgers en de publieke opinie, en op politici en politieke besluitvorming. Op dit moment werkt hij onder meer aan een landenvergelijkend onderzoek naar weerstand tegen wetenschappelijke kennis.

Sanne Kruikemeier

Sanne Kruikemeier

Sanne Kruikemeier is op dit moment universitair hoofddocent Politieke Communicatie en Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam en de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Haar onderzoek richt zich op de gevolgen en implicaties van digitale communicatie voor individuen en de samenleving. Ze is gespecialiseerd in interdisciplinaire en multi-methodologische benaderingen, waarbij ze inzichten uit verschillende disciplines combineert met survey-, big-, observationele, experimentele, en eye-tracking data.

Kruikemeier heeft recentelijk gepubliceerd over de manier waarop politici gebruik maken van sociale media om burgers te bereiken, politieke online targeting, online journalistiek en verandering in mediagebruik. Ze onderzoekt of recente ontwikkelingen in een digitaal medialandschap consequenties hebben voor de politieke kennis, interesses en gedrag van burgers. Ze leidt grote onderzoeksprojecten naar politieke conflicten, datagestuurde targeting, en de rol van journalistiek in een veranderend medialandschap.

‘Echte’ informatie

Vliegenthart en Kruikemeier willen een nieuwe impuls geven aan het Wageningse onderzoek naar communicatieprocessen rond grote vraagstukken als duurzaamheid. Vliegenthart: ‘Bij veel maatschappelijke vraagstukken spelen de media en communicatie een heel belangrijke rol. Het is belangrijk om te begrijpen waarom en hoe een maatschappelijk onderwerp op de politieke agenda belandt. En wat triggert mensen om hun gedrag aan te passen en duurzamer te gaan leven?’ Kruikemeier: ‘Op sociale en andere digitale media worden voortdurend allerlei standpunten over maatschappelijke vraagstukken geuit. Welke invloed heeft dat? Het is belangrijk om daar kennis over te hebben.’

De continu en snel veranderende informatie-omgeving is een belangrijk factor in het onderzoek, zegt Vliegenthart: ‘Nieuws is overal voortdurend aanwezig en mis- en disinformatie is vaak moeilijk te onderscheiden van ‘echte’ informatie. En hoezeer maatschappelijke actoren ook gebruik maken van doordachte communicatiestrategieën, vaak hebben zij moeite hun publiek te bereiken, te betrekken en te overtuigen.’ Kruikemeier: ‘Juist hier kan digitale communicatie een grote rol spelen. Het gaat vaak over de gevaren van digitale media, maar deze kunnen juist ook ingezet worden om mensen van die 'echte' informatie te voorzien – bijvoorbeeld door goed doordachte informatiecampagnes.’

Betekenisvolle kennis

In het onderwijs wil Kruikemeier de overdracht van betekenisvolle kennis centraal stellen. Eén manier om communicatiewetenschappelijk onderwijs zinvol te maken voor studenten is door voorbeelden uit actuele en maatschappelijke kwesties te koppelen aan de theorieën die studenten moeten beheersen. Vliegenthart vindt het belangrijk om trends als mediatisering en digitalisering centraal te stellen en daarmee studenten voor te bereiden op de complexe vraagstukken die deze ontwikkelingen met zich meebrengen. Dat vraagt om een gedegen theoretische, maar ook methodologische kennis.