Beheer infrastructuur en afhandelen meldingen

Als bronhouder van bodemkundige gevens en modellen is het ministerie van LNV verantwoordelijk voor het realiseren, actualiseren, borgen van kwaliteit en het afhandelen van meldingen. Deze afspraken heeft het ministerie ondergebracht in de uitvoeringsovereenkomst WOt Natuur en Milieu, binnen het thema Bodem en Landgebruik. In het thema worden bodemkundige gegevens geactualiseerd, opgeslagen in BIS (het Bodem Informatiesysteem), modellen geactualiseerd en volgens strikte eisen geleverd aan de BBRO.

De afgelopen jaren is er met heel veel partijen gewerkt om de Basisregistratie Ondergrond, de BRO, te realiseren. Inmiddels is de beheerfase van de BRO gestart. Doordat de bodemkundige informatie uit onze bodemkundig informatiesysteem en onze modellen (bodemkaart, geomorfologische kaart en grondwaterpspiegeldieptemodel) onderdeel zijn van de wet Basisregistratie Ondergrond, dient deze informatie kwalitatief goed te zijn. Dit geldt niet alleen voor de aangeleverde informatie, maar de kwaliteit dient in de hele keten geborgt te zijn. Hiervoor is beheer noodzakelijk. Deze beheerfase vraagt op verschillende onderdelen aandacht. In 2023 wordt naast het afhandelen van BRO meldingen, afstemming met de BRO beheerorganisatie gewerkt aan een update van VeldGIS.